-->

i Love to Create!

I AM

image
Hello,

I'm ΔΗΜΗΤΡΗΣ Β. ΚΑΡΕΛΗΣ

Ονομάζομαι Δημήτρης Καρέλης, είμαι πτυχιούχος του Τμήματος Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΕΑΠ και φοιτητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Δημόσια Ιστορία» του ΕΑΠ. Γεννήθηκα στη Λαμία και ζω στη Καλλιθέα Αττικής, είμαι παντρεμένος και έχω ένα γιο. Εργάζομαι ως υπάλληλος στον όμιλο Δ.Ε.Η. Α.Ε. από το 1993 και υπηρετώ στο Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.). Σήμερα είμαι συνδικαλιστής, Εκτελεστικός Σύμβουλος Πολιτιστικών Θεμάτων και Μέλος του Δ.Σ. της ΓΕΝ.Ο.Π-Δ.Ε.Η.-Κ.Η.Ε., ενώ χρημάτισα επί σειρά ετών Πρόεδρος, Γενικός Γραμματέας και Αντιπρόεδρος Δ.Σ. του ιστορικού συνδικάτου «Πανελλαδικός Σύλλογος Καταμετρητών-Εισπρακτόρων Δ.Ε.Η.». Είμαι αυτοδίδακτος ζωγράφος, με συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις. Από την παιδική μου ηλικία, με πυξίδα τις πνευματικές και καλλιτεχνικές μου ανησυχίες, ξεκίνησα ένα μακρύ ταξίδι στο χώρο του πολιτισμού, της ιστορίας, της τέχνης, της παράδοσης, της γραφής, του λόγου και του στοχασμού.


Education
University

Culturologist

Postgraduate

Master of Arts in Public History

School of Amusement

Self-taught painter


Experience
Electricity worker

Public Power Corporation of Greece

Historical

Historical author-researcher

Painter

Art and painting lover


My Skills
Writing
Painting
Disquisition
Design

About Books

«Η βιβλιοθήκη κατοικείται από πνεύματα που βγαίνουν από τις σελίδες τη νύχτα». – Ιζαμπέλ Αλιέντε.

friendship

«Ένα μόνο τριαντάφυλλο μπορεί να είναι ο κήπος μου, αλλά μόνο ένας φίλος, ο κόσμος μου». – Λέο Μπουσκάλια

be yourself

«Να είσαι ο εαυτός σου, αλλά πάντα ο καλύτερος εαυτός σου». – Karl G. Maeser

about love

«Το να αγαπιέσαι βαθιά σου δίνει δύναμη, ενώ το να αγαπάς βαθιά σου δίνει κουράγιο». – Λάο Τσε.

WHAT I DO

Author-writer

«Είτε γράψε κάτι που αξίζει να διαβαστεί, είτε κάνε κάτι που αξίζει να γραφτεί», Βενιαμίν Φραγκλίνος

Culturologist

«Ο πολιτισμός δεν κληρονομείται, κατακτάται», Αντρέ Μαλρώ

Painter

«Η ζωγραφική είναι απλώς ένας άλλος τρόπος να κρατάς ημερολόγιο», Πάμπλο Πικάσο

Some of my work

Αγιογραφία σε πέτρα…

Μετά από πολύ καιρό αποφάσισα να εξασκήσω την τεχνική μου στη ζωγραφική σε πέτρα… Το γρήγορο αποτέλεσμα: Άγιος Βασίλειος ο Μέγας και κάτω η Μεγαλομάρτυς Αγία Αικατερίνη, ακρυλικά σε βότσαλο Νεαπόλεως Λακωνίας!



Υποδεχόμαστε το μπλε πλουμπάγκο (Μπλε γιασεμί)!

Κοινή Ονομασία

 Πλουμπάγκο 
Βοτανική-Λατινική Ονομασία Plumbago auriculata
Γένος Plumbago
Οικογένεια Plumbaginacae
Τάξη Καρυοφυλλώδη (Caryophyllales)
Κατηγορία είδους
Φυλλοβόλο αναρριχώμενο της οικογένειας Plumbaginacae.  
Περιγραφή
Πρόκειται για ένα είδος που προέρχεται από την Νότια Αφρική. Η πλούσια και παρατεταμένη ανθοφορία του το έχει κάνει γνωστό σε όλες τις εύκρατες περιοχές του κόσμου. Μπορεί να φτάσει τα 3 μέτρα σε ύψος αλλά και τα 2,4 σε πλάτος. Είναι φυτό γρήγορης ανάπτυξης και ιδιαίτερα αγαπητό όχι μόνο για την εντυπωσιακή ανθοφορία του αλλά και για την ανθεκτικότητά του.
Συνθήκες ανάπτυξης
ιδιαίτερα φωτόφιλο φυτό χωρίς να αντιμετωπίζει προβλήματα στις ξηροθερμικές συνθήκες του καλοκαιριού της χώρας μας. Ανθεκτικό στην ξηρασία με μέτριες απαιτήσεις σε νερό. Όσον αφορά την ελάχιστη θερμοκρασία παγώνει στους -12ο C. Όσον αφορά το έδαφος, αν και δεν έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις, ευνοείται πολύ σε ελαφριά εδάφη με καλή στράγγιση και ελαφρώς όξινο έδαφος. Αναπτύσσεται σε pH από 5 έως 7.
Ανθοφορία
Τα άνθη του εμφανίζονται πολλά μαζί σε ταξιανθίες και είναι χρώματος μπλε ή άσπρου ανάλογα με την ποικιλία. Η ανθοφορία ξεκινά κατά τον Μάιο και τελειώνει όταν η θερμοκρασία το φθινόπωρο πέφτει κάτω από 15ο C.
Κλάδεμα
Όταν το χειμώνα ρίξει τα φύλλα του, κλαδεύουμε για να το διαμορφώσουμε και να αραιώσουμε τυχόν πολύ πυκνή βλάστηση.
Σχήματα διαμόρφωσης – χρήση
Συνήθως χρησιμοποιείται σαν αναρριχώμενο σε φράχτες και πέργκολες αλλά μπορεί και να φυτευτεί σε γλάστρες όπου θα αφεθεί η κρεμοκλαδής βλάστηση του, δημιουργώντας έτσι μια ανοιχτού τύπου ανθοδέσμη.
Προβλήματα –Εχθροί –Ασθένειες
Δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα με εχθρούς και ασθένειες. Θα πρέπει να φυτεύεται σε προστατευμένες από τον παγετό θέσεις καθώς παγώνει το υπέργειο μέρος όταν πέφτει πολύ κάτω από το 0 η θερμοκρασία.




Τριαντάφυλλα: Τα τελευταία άνθη του φθινοπώρου

Τριαντάφυλλα: Τα τελευταία άνθη του φθινοπώρου
Οι τριανταφυλλιές του κήπου μας στον Αη-Γιώργη, παρότι «ἔπομβρον μετόπωρον», δεν θέλουν να δεχθούν πως έρχεται ο χειμερινός τους λήθαργος, σα να απωθούν τη σκέψη του παγερού χιονιά, κι ανθίζουν λες και βρίσκονται στην πρώτη εαρινή τους νιότη…
Σάμπως όμως κι εμείς δεν κάνουμε το ίδιο, όταν τα μαγιάπριλα της ζωής δίνουν σκυτάλη στα χινοπωριάτικα γαϊδουροκαλόκαιρα;

Δημήτρης Β. Καρέλης
28/9/2016 






Ποίος ήτον ο Ομβριακίτης Ιερομόναχος Νικόλαος Δοχειαρίτης; (του Δημήτρη Β. Καρέλη)

Ποίος ήτον ο Ομβριακίτης Ιερομόναχος Νικόλαος Δοχειαρίτης;

Με αφορμή την προσεχή εξαιρετική εκδήλωση, υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος με θέμα: « Ο Νικόλαος Δοχειαρίτης (εξ Ομβριακής) και η συμβολή του στην ψαλτική τέχνη», το Σάββατο 30 Ιουλίου 2016 στις 10:30 π.μ., στην Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου στην Ομβριακή Δομοκού.

        Ο Ομβριακίτης Ιερομόναχος Νικόλαος Δοχειαρίτης (1781-1846).

Γράφει ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Ο μουσικός ψάλτης, διδάσκαλος και εξηγητής, πανοσιομουσικολογιότατος Ιερομόναχος Νικόλαος Δοχειαρίτης, κατά κόσμο Νικόλαος Πρωτοπαππάς, γεννήθηκε στην Ομβριακή το 1781 και έζησε στο Άγιο Όρος, στη Μονή Δοχειαρίου, από το 1806 περίπου, ως και το 1846 οπότε εκοιμήθη. Ο Νικόλαος - Νικηφόρος Δοχειαρίτης είναι μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της Αγιορείτικης και ευρύτερης ψαλτικής παράδοσης του 19ου αιώνα.  Η καταγωγή του γίνεται γνωστή από τον Κώδικα Ζητειών της Μονής Δοχειαρίου όπου στο φ. 256ν αναφέρεται: «Έτος 1830 παράδοσις του πα(πα) κυρ νηκιφόρ(ου) ψάλτ(ου) Δομοκυότ(ου) χορίον Ομβρακή λεγόμενον. Έδοσεν εις το μοναστήριον γρ(όσια) 2500 από ζητείαν». «Νικόλαος Ιωάννου εκ Δομοκού, ορτά ποϊλής, άκ σακκελής, ετών εξήντα, διαμένων στη Μονή Δοχειαρίου».
 Έτσι περιγράφεται ο Ιερομόναχος Νικόλαος στον απογραφικό κατάλογο της Ι. Μονής Δοχειαρίου του Αγίου Όρους που καταρτίστηκε την 1η Ιανουαρίου του 1841. Δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος για να περιγραφεί το πρόσωπο που πρωταγωνίστησε στην Αγιορείτικη Πολιτεία στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα, σε μια εποχή που η φωτογραφία ήταν άγνωστη. Με την μετάφραση των τουρκικών λέξεων του καταλόγου έχουμε την εικόνα του Ιερομόναχου Νικόλαου ως εξής: «Νικόλαος του Ιωάννου εκ Δομοκού, μετρίου αναστήματος, ασπρογενής, ετών εξήντα, διαμένων στη Μονή Δοχειαρίου». 
Η Μονή Δοχειαρίου βρίσκεται μεταξύ των μοναστηριών Ξενοφώντος και Κωνσταμονίτου στο Άγιο Όρος. Η παράδοση ανάγει την ίδρυση του μοναστηριού στον άγιο Ευθύμιο, μαθητή και συνασκητή του αγίου Αθανασίου, τον 10ο αι. Η πρώτη σχετική μαρτυρία με την παρουσία του Ομβριακίτη Ιερομόναχου στη μονή αυτή βρίσκεται στα κατάστιχα των ληψοδοσιών της Μονής κατά τα έτη 1806-07 όπου αναφέρεται ως διάκος Νικηφόρος ο οποίος δανείζει στο μοναστήρι 150 γρόσια με τόκο 6%. Αν χειροτονείται διάκος στην ηλικία των 25 ετών τότε μετέβη στο Άγιο Όρος στις αρχές του 19ου αι. Πληροφορούμαστε επίσης ότι το 1812-13 είχε χειροτονηθεί στο δεύτερο βαθμό της ιεροσύνης. Κατά την περίοδο της Επανάστασης του 1821, στην οποία η Μονή Δοχειαρίου συμμετείχε ενεργά, ο μοναχός Νικηφόρος φέρεται να μετακόμισε για ένα διάστημα στην Κωνσταντινούπολη, χωρίς αυτό να αποδεικνύεται. Κατά την περίοδο 1830-1834 ο Νικηφόρος γίνεται «προεστός», ως παπα-κυρ Νικηφόρος ιεροψάλτης, μετά την παράδοση στη Μονή του σημαντικότατου ποσού των 2540 γροσίων, στις 23 Ιουλίου του 1830, πράγμα που του χάρισε το ζηλευτό βαθμό του «προεστώτος» και συνάμα μεγάλα προνόμια, όπως ελευθερία και επιβίωση, χωρίς την ανάγκη των μακρινών και μακροχρόνιων μετακινήσεων, «ζητειών» ή «ταξιδείων», κάτι σαν τους σημερινούς εράνους, καθώς του εξασφάλιζε ένα σημαντικό ποσό από την μονή για τη διαβίωσή του. 
Τον ιερομόναχο Νικηφόρο τον συναντούμε επίσης στις Καρυές του Αγίου Όρους, σε καλύβα που ο ίδιος είχε αγοράσει το 1818, αλλά και ως «κοινοβιάτη» στη Μονή Δοχειαρίου. Το 1834 ο Νικηφόρος καλείται από τη Χιλανδαρινή αδελφότητα με σκοπό να εργαστεί για την προσαρμογή ελληνικών μελωδιών στα σλαβωνικά λειτουργικά κείμενα. Η στιγμιαία πρόσκληση μετατράπηκε σε ένταξη του Νικηφόρου στην Χιλανδαρινή αδελφότητα με την κουρά του σε μεγαλόσχημο μοναχό και την αλλαγή του ονόματός του σε Νικόλαο. Πιθανότατα η φυγή του να αποτελεί μέρος οικονομικής ή άλλης διένεξης με την αδελφότητα του Δοχειαρίου. Το 1837 επανέκαμψε στην Μονή Δοχειαρίου αναλαμβάνοντας, από το 1838, καθήκοντα αντιπροσώπου της Μονής στην Ιερά Σύναξη. 
Το 1840-41 αναλαμβάνει καθήκοντα επιστάτου στην Ιερή Κοινότητα και το 1845 επιστρέφει στη θέση του Αντιπροσώπου. Το 1846 τα κατάστιχα Ληψοδοσιών της Μονής επιβεβαιώνουν το θάνατο του Δοχειαρίτη μοναχού Νικολάου. Ο Ιερομόναχος Νικόλαος Δοχειαρίτης έγινε ιδιαίτερα γνωστός στην Αγιορείτικη πολιτεία κυρίως για τις μουσικές του δραστηριότητες στην ψαλτική, στην εξήγηση της παλαιάς σημειογραφίας, στην αντιγραφή κωδίκων και στη διδασκαλία της ψαλτικής τέχνης. 
Η αξιόλογη μουσική του παιδεία θα πρέπει να αναζητηθεί στο τόπο καταγωγής του, την περιοχή Ομβριακής και Δομοκού, όπου υπήρχε την εποχή του 18ου αιώνα αξιόλογη μουσική κίνηση. Το ότι υπήρχε σημαντικότατη μουσική κίνηση στην περιοχή του Δομοκού την εποχή εκείνη φαίνεται από τους καταλόγους των συνδρομητών μουσικών βιβλίων και συγκεκριμένα του «Καλοφωνικού Ειρμολογίου», όπου σε ιδιαίτερη παράγραφο αναφέρονται «οι εν Δομοκώ συνδρομητές». 
Ανάμεσα στους συνδρομητές εκείνους συγκαταλέγονται, ο Θεοφιλέστατος επίσκοπος Θαυμακού κ. Κύριλλος, ο εν ιερομομάχοις μουσικός κυρ Διονύσιος εξ Ομβριακής, ο λόγιος και μουσικός Νικόλαος Παπάζογλους εκ Δομοκού και ο τιμιότατος κ. Μήτρος Μάμμος, επίσης από το Δομοκό. 
Φαίνεται πως την εποχή εκείνη εκτός από το ιδιωτικό ενδιαφέρον και την προσωπική ενασχόληση, η «επίσημη» υποστήριξη της μουσικής στο πρόσωπο του Θεοφιλέστατου Επισκόπου, η ύπαρξη μοναστικού κέντρου που θα υποστήριζε την εκμάθηση και διάδοση της ψαλτικής τέχνης, η πιθανή ύπαρξη μουσικοδιδασκαλείου στο Δομοκό, πλαισιωμένο από λόγιους και μουσικούς, και ο συνεπικουρικός ρόλος των τιμιοτάτων ανδρών, δημιουργούσαν το ιδανικό περιβάλλον όταν ο μικρός Νικόλαος βαπτιζόταν στα νάματα της μουσικής, στην ιδιαίτερη πατρίδα του την Ομβριακή και το Δομοκό.
 Η μουσική του δράση τοποθετείται στο διάστημα 1820-1840 και διασώζονται πάνω από 50 μουσικοί Κώδικες, διάσπαρτοι στο Άγιο Όρος και στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο. Η μουσική του προσφορά έγκειται στο ότι μετέγραψε μεγάλο όγκο μουσικών κειμένων σε σημειογραφία καταληπτή και αναλυτική. Συνέχισε τη διάδοση των παλαιών μελών στη νέα μουσική γραφή, διότι ήταν γνώστης του πριν το 1814 παλαιού μουσικού συστήματος αλλά και του νέου, που υφίσταται μέχρι τις μέρες μας. Επίσης, διέπρεψε στη διδασκαλία της Βυζαντινής Μουσικής στο χώρο του Αγίου Όρους, ιδρύοντας δικό του μουσικό διδασκαλείο. 
Μελοποίησε πολυελαίους, χερουβικά, μαθήματα, ιδιόμελα, οκτάηχα, Απολυτίκια για τις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές κ.ά., που καταδεικνύουν μια ολοκληρωμένη μουσική προσωπικότητα. Ο Νικόλαος συγκαταλέγεται ανάμεσα στους τέσσερις Αγιορείτες εξηγητές μαζί με τον Ματθαίο Βατοπαιδινό, τον Ιωάννη Διονυσιάτη και τον Θεοφάνη Παντοκρατορινό. Στο αρχείο της Μονής Δοχειαρίου υπάρχουν δύο χειρόγραφες επιστολές προς το Νικόλαο, συγγενών του από την Ομβριακή. 
Η μία από τον Παναγιώτη Πρωτοπαππά ιερέα (1834) και η άλλη από τον Κωνσταντίνο Πρωτοπαππά. Στο γράμμα του Παναγιώτη αναφέρεται το όνομα Σακελλαρίου, όπως αναφέρεται και στους εκλογικούς καταλόγους του 1883 Παναγιώτης Πρωτοπαππάς ή Σακελλαρίου.

Πηγές:
1. Δημήτρης Β. Καρέλης, «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού», 2013.
2. Αποστολόπουλος Θ., «Το γενεαλόγιο των Ομβριακιτών», 2008.
3. «Ο Ομβριακίτης Ιερομόναχος Νικόλαος Δοχειαρίτης» (1781-1846). Ο βίος και η συμβολή αυτού στην Ψαλτική Τέχνη, του κ. Μιχαήλ Στρουμπάκη Δρ.Θ., Καθηγητού Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης.  

Περισσότερα για την ιστορία της περιοχής Δομοκού στο βιβλίο: Δημήτρης Β. Καρέλης, «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού», 2013.      

Στη φωτό η Μονή Δοχειαρίου στο Άγιο Όρος

Η Εύρεση της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας Ελεούσας στην Ξυνιάδα Δομοκού

Η Εύρεση της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας Ελεούσας στην Ξυνιάδα Δομοκού

Γράφει ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Το απόγευμα της 21ης Ιούνη του 1962 οι καμπάνες στην Ξυνιάδα Δομοκού  ήχησαν δυνατά, επίμονα και χαρμόσυνα! Συνέβη τότε γεγονός μέγα και θαυματουργό, η εύρεση της εικόνας της Μεγαλόχαρης Παναγίας της Ελεούσας.
Οι διηγήσεις όλων όσων έζησαν τις μοναδικές στιγμές, όπου η πίστη ζωντανεύει και η ψυχή πλημυρίζει δέος και αγαλλίαση, είναι χαραγμένες βαθιά στην ψυχή όλων όσων δεν είχαμε την τύχη να ζήσουμε αλλά είχαμε τη χαρά να τ’ ακούσουμε από «πρώτο χέρι» την αληθινή αυτή ιστορία.
Και πρώτα απ’ όλους από τον, μικρό τότε πρωταγωνιστή, Αθανάσιο Σύρο. Ο μικρός Αθανάσιος συνάντησε και μίλησε πολλές φορές με μια άγνωστη αλλά γλυκύτατη μαυροφόρα γυναίκα, η οποία δεν ήταν άλλη από τη Μεγαλόχαρη Θεομήτορα, την Παναγία! Η άγνωστη γυναίκα τον επισκέφτηκε στον ύπνο του όπου του αποκάλυψε την ταυτότητά της και του υπέδειξε τον τόπο όπου ήταν θαμμένη η θαυματουργή Της εικόνα.
Ο μικρός Αθανάσιος λοιδορήθηκε όταν αποκάλυψε το μεγάλο του μυστικό και για πολλά χρόνια δεν γινόταν πιστευτός ώσπου οκτώ χρόνια μετά, μια θανατηφόρα ασθένεια  που έπεσε στα ζώα του χωριού, έγινε αιτία να έρθουν πιο κοντά οι άνθρωποι στην Εκκλησία και να αναζητήσουν την χαμένη εικόνα της Παναγίας.
Στις αρχές Ιουνίου του 1962 ήρθε στην Ξυνιάδα ένα σκαπτικό μηχάνημα για να ανοίξει τους δρόμους του χωριού. Οι Ξυνιαδιώτες ζήτησαν από τον οδηγό Ηλία Σάλτα να βοηθήσει στην ανασκαφή για της ανεύρεση της εικόνας. Ο ίδιος αντέδρασε βίαια και έμεινε μόνο μετά από παρέμβαση του Λαμιώτη Σπύρου Χουλιάρα και των αρχών της κοινότητας, τον πρόεδρο, τον δάσκαλο, τον ιερέα, τις αστυνομικές αρχές και το εκκλησιαστικό συμβούλιο, που τον έπεισαν.
 Ο χειριστής μετά την άκαρπη πρώτη εκσκαφή επιχειρεί και δεύτερη χωρίς αποτέλεσμα, αρχίζει να βλαστημά και επιχειρεί τρίτη φορά χωρίς αποτέλεσμα και πάλι. Η μηχανή είχε σταματήσει. Τότε ο αστυνομικός που ήταν κοντά στο σημείο βλέπει δίπλα στο μαχαίρι του μηχανήματος, κοντά στη ρίζα ενός πουρναριού την εικόνα της Παναγίας.
Αμέσως εκτυλίχθησαν απερίγραπτες σκηνές με τους παρευρισκόμενους να γονατίζουν και να προσκυνούν την Άγια και Σεπτή Εικόνα της Παναγίας,  κάποιοι έτρεξαν και χτύπησαν δυνατά την καμπάνα για να ειδοποιηθούν όσοι κάτοικοι ήταν στα χωράφια.
Κάποιοι άλλοι αγκάλιασαν τον μικρό Αθανάσιο και του ζητούσαν να τους συγχωρήσει για την ασέβεια και την απιστία τους. Ο χειριστής του μηχανήματος έπεσε κλαίγοντας, προσκύνησε την εικόνα και παρακαλούσε να τον συγχωρήσει η Θεοτόκος.
Από τους πρώτους Ιερείς που αντίκρισε την εικόνα ήταν ο παππούς μου Παπα-Δημήτρης ο οποίος, σύμφωνα με τις διηγήσεις και του σημερινού Ηγούμενου της Μονής Αθανάσιου Σύρου, παραλλήλισε την αποκάλυψη της Θαυματουργής εικόνας με την άφιξη του Ιησού Χριστού στην Ιεριχώ, όταν επισκέφτηκε τον αμαρτωλό και πλούσιο Αρχιτελώνη και μετέπειτα Απόστολο Ζακχαίο, λέγοντας: «Ζακχαῖε, σπεύσας κατάβηθι· σήμερον γὰρ ἐν τῷ οἴκῳ σου δεῖ με μεῖναι»* («Ζακχαίε, τρέξε και κατέβα, σήμερα είναι ανάγκη να μείνω στο σπίτι σου, αφού για σένα ήλθα, για να σε σώσω»).
Στον Ιερό αυτό τόπο χτίστηκε αμέσως μικρός ναός και  λίγο αργότερα ο σημερινός Οίκος της Παναγίας Ελαιούσης, η Ιερά Μονή στην οποία πλήθος πιστών συρρέει για να προσκυνήσει τη Χάρη Της θαυματουργής Εικόνας της Θεοτόκου.
Ο μικρός Αθανάσιος αφιέρωσε τη ζωή του στη Χάρη της Παναγίας Ελεούσης και είναι σήμερα Αρχιμανδρίτης και Ηγούμενος της Ιεράς Μονής, με τεράστιο φιλανθρωπικό και ποιμαντικό έργο.
Το Ιερό Προσκύνημα εορτάζει δυο φορές το χρόνο: Την ημέρα της ευρέσεως της εικόνας, δηλαδή την 21ηΙουνίου, και την 15η Αυγούστου, την ημέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Γράφει ο Δημήτρης Β. Καρέλης 
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό της Φθιώτιδας Fthia Walk, τεύχος 3ο, Ιούνιος 2011. 
 *Λουκᾶ Κεφ. 19: 1-10

«Η ηλεκτροδότηση της περιοχής του Δομοκού», του Δημήτρη Β. Καρέλη

Η ηλεκτροδότηση της περιοχής του Δομοκού
 
Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης*

Το «ηλεκτρικό» έφτασε στην Ελλάδα το 1889, όταν η Γενική Εταιρεία Εργοληψιών, κατασκευάζει στην Αθήνα, στην οδό Αριστείδου, την πρώτη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Το πρώτο κτίριο που φωτίζεται στην Αθήνα είναι τα Ανάκτορα και πολύ σύντομα ο ηλεκτροφωτισμός επεκτείνεται στο ιστορικό κέντρο της Πρωτεύουσας. Η τουρκοκρατούμενη τότε Θεσσαλονίκη βλέπει κι εκείνη το ηλεκτρικό φως τον ίδιο χρόνο, καθώς μια Βελγική Εταιρία αναλαμβάνει απ' τις Τουρκικές αρχές την ηλεκτροδότηση και το φωτισμό της Πόλης, με την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Πέρασαν δέκα χρόνια μέχρις ότου οι πολυεθνικές εταιρίες ηλεκτρισμού κάνουν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα. Η αμερικανική εταιρία Thomson-Houston με τη συμμετοχή της Εθνικής Τράπεζας θα ιδρύσει την Ελληνική Ηλεκτρική Εταιρία που θα αναλάβει την ηλεκτροδότηση κι άλλων μεγάλων Ελληνικών πόλεων. Μέχρι το 1929 θα ηλεκτροδοτηθούν 250 πόλεις με πληθυσμό πάνω από 5.000 κατοίκους.
Στις απόμακρες περιοχές, που ήταν ασύμφορο για τις μεγάλες εταιρίες να κατασκευάσουν μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, την ηλεκτροδότηση αναλαμβάνουν ιδιώτες ή δημοτικές και κοινοτικές αρχές κατασκευάζοντας μικρά εργοστάσια.
Ο ηλεκτροφωτισμός του Δομοκού πέρασε από διάφορες φάσεις και στάδια πριν αναλάβει η ΔΕΗ την πλήρη ηλεκτροδότηση της περιοχής.
Να πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.
Αρχικά και προ του έτους 1934, ανέλαβε το έργο του ηλεκτροφωτισμού του Δομοκού ο εργολάβος Μπακαλούδης, ο οποίος, «μη δυνάμενος να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του», κηρύχθηκε έκπτωτος. Φυσικά ούτε λόγος την εποχή εκείνη για τις άλλες κοινότητες της επαρχίας.
Ακολούθως το έτος 1936 ανέλαβε την ηλεκτροδότηση του Δομοκού ο Γ. Γουλής, ο οποίος πράγματι χορήγησε για πρώτη φορά συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα, μέχρι την Γερμανοϊταλική κατοχή, οπότε και διακόπηκε η παροχή ρεύματος, μαζεύτηκε το ηλεκτρικό δίκτυο και ο Δομοκός παρέμεινε στο σκοτάδι καθ’ όλη τη διάρκεια της κατοχής, του εμφυλίου, αλλά και μετέπειτα, ως το 1950 περίπου.
 Ήταν τότε που ο βουλευτής Δομοκού Ευστάθιος Μαλαμίδας μερίμνησε για την προμήθεια από την πολιτεία μιας πετρελαιομηχανής, με τη σχετική γεννήτρια, η οποία χορηγήθηκε στο Δήμαρχο Δομοκού Γεώργιο Καψιμάνη, μαζί με ποσότητα χάλκινου αγωγού για την κατασκευή του δικτύου.
Με τα λίγα αυτά εφόδια άρχισε η προσπάθεια και ο τιτάνιος αγώνας, από τον μετέπειτα Δήμαρχο Δομοκού Ευθύμιο Πάνου, για τη δημιουργία του ηλεκτρικού δικτύου της κωμόπολης, με δαπάνες του Δήμου αλλά και από άλλες κρατικές πηγές χρηματοδότησης του έργου.
Αξίζει να σημειώσουμε πως η βοήθεια της πολιτείας όχι μόνο δεν είχε συνέχεια, τουναντίον υπήρξε έντονη αντιπαράθεση και λυσσαλέα επίθεση στο Δήμο Δομοκού.
Η Δημοτική Αρχή αντιμετώπισε σ’ όλο της το μεγαλείο την γραφειοκρατική αντίληψη του Ελληνικού κράτους, το οποίο θεώρησε πως το έργο της ηλεκτροδότησης του Δομοκού ήταν μια ιδιωτική επιχείρηση, με όλες τις φορολογικές και άλλες συνέπειες.
Στέρησε λοιπόν το δικαίωμα επιβολής ανταποδοτικού τέλους προς τους δημότες, για την κάλυψη των υποχρεώσεων της λειτουργίας του μικρού ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού, με αποτέλεσμα την μεγάλη οικονομική ζημιά του Δήμου Δομοκού. Έφτασαν δε στο σημείο οι ιθύνοντες της Οικονομικής Εφορίας Δομοκού να χαρακτηρίσουν το Δήμαρχο Ευθύμιο Πάνου, ως ιδιώτη επιχειρηματία με προσωπικές ευθύνες!
Ο ίδιος δικαιώθηκε αργότερα, όμως η ζημία του δήμου ήταν πρόδηλη και ο χαμένος χρόνος για την επέκταση του εγχειρήματος, πολύς και δυσαναπλήρωτος.
Την ηλεκτροδότηση του Δομοκού ανέλαβε τελικά το 1960, η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ), η οποία εν τω μεταξύ, από τον Αύγουστο του 1950 ιδρύεται, για να λειτουργήσει «χάριν του δημοσίου συμφέροντος» με σκοπό τη χάραξη και εφαρμογή μιας εθνικής ενεργειακής πολιτικής.
Μέσα από την εντατική εκμετάλλευση των εγχώριων πόρων, η ΔΕΗ κάνει το ηλεκτρικό ρεύμα κτήμα και δικαίωμα του κάθε Έλληνα πολίτη, στη φθηνότερη δυνατή τιμή. Ο Δήμος Δομοκού έλαβε για την παραχώρηση, τη σχετική αποζημίωση από τη ΔΕΗ, κατά τις διατάξεις του νόμου.
Η ΔΕΗ στεγάστηκε την εποχή εκείνη εκεί όπου βρισκόταν η Ηλεκτρική Εταιρία του Δομοκού, σε κτίριο που βρίσκεται ακόμη και σήμερα δίπλα στον Παιδικό Σταθμό Δομοκού, κοντά στη σημερινή λαϊκή αγορά, πίσω από το παλιό πέτρινο κτίριο όπου στεγαζόταν το «Θεραπευτήριο χρόνιων παθήσεων» και ως το 1995, οπότε και μεταφέρθηκε εκτός κέντρου, στην παλαιά εθνική οδό Λαμίας-Καρδίτσας.
Τα χωριά του Δομοκού ηλεκτροδοτούνται στη συνέχεια εντατικά, κυρίως κατά τα έτη 1967-68, εφόσον έχει τελειώσει το μεγαλύτερο μέρος ηλεκτροδότησης τη πόλης του Δομοκού και των μεγαλύτερων χωριών όπως η Ομβριακή.
Οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις αρχικά είναι πρωτόγονες, με ένα απλό λαμπτήρα φωτισμού και λιγοστές πρίζες, όμως ασύγκριτα μπροστά από τις απαρχαιωμένες συνθήκες με τα λυχνάρια, τις λάμπες του πετρελαίου και της ασετιλίνης.
Οι συνθήκες ζωής βελτιώθηκαν κατά πολύ στη συνέχεια, με την έλευση του αγαθού της ηλεκτρικής ενέργειας και τον αγροτικό εξηλεκτρισμό.
Η ΔΕΗ έκανε ένα πραγματικό τεχνολογικό «θαύμα» στην Ελληνική ύπαιθρο, ηλεκτροδοτώντας ακόμη και το μικρότερο και πιο απομακρυσμένο οικισμό, σπίτι, επιχείρηση, γεώτρηση, πηγάδι ή ποιμνιοστάσιο, χωρίς ή με ελάχιστη τότε συμμετοχή των Ελλήνων πολιτών.
Σήμερα η βόρεια Φθιώτιδα είναι μια από τις περιοχές που παράγεται ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, καθώς έχουν κατασκευαστεί ήδη δεκάδες συστήματα, σε φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 100 kWp, άλλα και μικρότερα επί βιομηχανικής και οικιακής στέγης.

Δημήτρης Β. Καρέλης

Πρόεδρος Δ.Σ. του Πανελλαδικού Συλλόγου Καταμετρητών – Εισπρακτόρων Ομίλου Δ.Ε.Η.
 
Απόσπασμα από το βιβλίο του: «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού»

 *Ο Δημήτρης Β. Καρέλης είναι αριστούχος φοιτητής, στο τμήμα Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών (Σ.Α.Σ.) του ΕΑΠ, (υπότροφος αριστείας 2015-16).

«Οι Παπικές Επισκοπές στην περιοχή Δομοκού κατά τη Λατινοκρατία (1204)», του Δημήτρη Β. Καρέλη


Οι Επισκοπές της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας στην περιοχή Δομοκού την εποχή της Λατινοκρατίας
Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης*
Κατά τη εποχή της Λατινοκρατίας στην περιοχή της Θεσσαλίας, μετά το 1204, επεβλήθη και η εκκλησιαστική κυριαρχία της Ρώμης, η οποία κράτησε περίπου μια δεκαετία. Τα κυριότερα εκκλησιαστικά κέντρα ήταν η Λάρισα και οι Νέες Πάτρες (Υπάτη).
Ο Λατίνος αρχιεπίσκοπος της Λάρισας είχε υπό την επίβλεψή του τους επισκόπους της Δημητριάδας, του Αλμυρού, του Γαρδικίου, του Ζητουνίου (όπως ήταν η μεσαιωνική ονομασία της Λαμίας), του Εζερού και του Δομοκού. Στην περιοχή του Δομοκού υπήρχαν οι Λατινικές Επισκοπές του Δομοκού, του Εζερού (με έδρα πιθανότατα το Νησί της λίμνης Ξυνιάδας) και η Επισκοπή Καλλινδού, η θέση της οποίας προσδιορίζεται πιθανότατα κοντά στη σημερινή Μελιταία ή τη Φιλιαδώνα.
Ιστορική πηγή για την εποχή αποτελούν οι επιστολές του πάπα Ιννοκέντιου Γ΄ στο Λατίνο αρχιεπίσκοπο της Λάρισας αλλά και προς τους επισκόπους (σουφραγκάνους) της περιοχής. Παρότι η Λατινική Εκκλησία στη Θεσσαλία ιδρύθηκε πάνω σε στέρεες οργανωτικές βάσεις, οι πρελάτοι (Αρχιερείς) της αντιμετώπιζαν ορμαθό προβλημάτων, στους κόλπους της ίδιας της Εκκλησίας αλλά και έναντι των Λατίνων βαρόνων του φεουδαλικού συστήματος, το οποίο εφαρμοζόταν στις καταληφθείσες βυζαντινές επαρχίες.
Εκτός των ενδογενών προβλημάτων οι πρελάτοι της Ρώμης αντιμετώπιζαν και ορισμένα άλλα, ιδιάζοντα προβλήματα της νέας Λατινικής Εκκλησίας, η οποία βρέθηκε σε μία εχθρική και αφανισμένη χώρα.
Φτάνοντας στη Θεσσαλία, για να παραλάβουν τις επαρχίες που τους εμπιστεύθηκαν, οι νέοι αρχιερείς της ρωμαιοκαθολικής κουρίας συναντούσαν, στα πρώτα κιόλας βήματα της καριέρας τους, σοβαρές δυσχέρειες. Χαρακτηριστική είναι η πληροφορία από το γράμμα της 6ης Φεβρουαρίου του 1209 του Ιννοκεντίου Γ΄, όπου ο επίσκοπος των Θερμοπυλών του γνωστοποιούσε ότι η πόλη του ερημώθηκε από επιδρομή άτακτων, για αυτό και έλαβε την άδεια να παραμείνει προσωρινώς «εν μονή ήτις Κοινόβιον κοινώς προσαγορεύεται».
Οπωσδήποτε, για παρόμοιους λόγους εγκατέλειψε την επαρχία του και ο επίσκοπος του Δομοκού, τρεις ημέρες μετά την χειροτονία του, έτσι που ο Ιννοκέντιος να παρέμβει προς τους επισκόπους Γαρδικίου και Λαμίας, προκειμένου αυτοί να τον πείσουν να επιστρέψει.
Στα σύγχρονα έγγραφα περιέχεται πλήθος πληροφοριών, οι οποίες δείχνουν ότι οι λατινικές εκκλησιαστικές επαρχίες στη Θεσσαλίας βρέθηκαν σε δεινή οικονομική θέση. Με πράξη του, την 5η Ιουλίου του 1210, ο Ιννοκέντιος Γ΄ προστάζει τον αρχιεπίσκοπο της Λάρισας να βοηθήσει τον πτωχεύσαντα επίσκοπο του Γαρδικίου. Για να διορθώσει, έστω, την δυσχερή αυτή οικονομική κατάσταση, ο Ιννοκέντιος Γ΄ συμβουλεύει τον αρχιεπίσκοπο της Λάρισας να εμπιστευθεί την Εκκλησία της Δημητριάδας στον επίσκοπο του Γαρδικίου.
Φαίνεται ότι σε παρόμοια εξαθλίωση κατάντησε και ο επίσκοπος του Δομοκού, που παραπονείται πως δεν μπορεί να ζήσει από τις εκκλησιαστικές προσόδους, γι’ αυτό ο βαρώνος  Αμμαδαίος Μπούφα (Buffa) του έδωσε ως επαρχία και το «episcopatum Calidoniensem» την Επισκοπή Καλλινδού (κοντά στη Μελιταία Δομοκού, Κοder-Hild, Tabula Imperii Byzantini). Την απόφαση αυτή επικύρωσε ο Ιννοκέντιος Γ΄, στις 14 Ιουλίου 1208, ως ότου η κουρία ή ο λεγάτος (απεσταλμένος) της δεν προσκομίσουν κάποια άλλη άποψη επί της γνωματεύσεως αυτής.
Ο αρχιεπίσκοπος της Λάρισας γράφει ότι ο Λατίνος επίσκοπος του Δομοκού, σε τέτοια πενία κατάντησε την εκκλησία του, που μετά βίας θα μπορούσαν να συντηρηθούν σε αυτή τρεις κληρικοί!
Παρόμοια παραδείγματα εμφανίζονται και στις γειτονικές με την Θεσσαλία επαρχίες. Την άνοιξη του ίδιου χρόνου (21 Μαΐου), ο Ιννοκέντιος Γ΄ γράφει επίσης προς τον κλήρο και τον λαό της Επισκοπής του Εζερού, γνωστοποιώντας τους ότι επικεφαλής της Εκκλησίας τους στο μέλλον θα είναι ο επίσκοπος της Λαμίας, αφού έπαυσε να υφίσταται επισκοπή στον Εζερό. Φαίνεται πως η κατάργηση της Επισκοπής του Εζερού προκάλεσε σαφείς επιπλοκές, καθώς θα έπρεπε να περιέλθει υπό την εξουσία της Αρχιεπισκοπής των Νέων Πατρών (Υπάτης), χάριν επιδαψιλεύσεως (πλουσιοπάροχη, με αφθονία παροχή) του επισκόπου της Λαμίας.
Γι’ αυτό ο Ιννοκέντιος Γ΄ γράφει, στις 21 Μαΐου του 1212, στον αρχιεπίσκοπο της Λάρισας και τον παρακινεί να μην δημιουργεί προσκόμματα στον επίσκοπο της Λαμίας περί της αναδοχής της Επισκοπής του Εζερού. Με μια πράξη, της 24ης Αυγούστου 1213, ο Ιννοκέντιος Γ΄ παραγγέλνει στον αρχιεπίσκοπο και στον κάντορα (μελωδό) της Επισκοπής Δαμαλά (;) να πιέσουν τον επίσκοπο της Λαμίας, στον οποίον εμπιστεύθηκε τη μέριμνα της Επισκοπής του Εζερού, να επιστρέψει τις τροφές και τα ζώα, τα κατασχεθέντα από την Εκκλησία αυτή.
Επίσης, σε μία παπική πράξη της 9ης Δεκεμβρίου του 1208 μνημονεύεται ο επίσκοπος του Εζερού, τον οποίο ο Ιννοκέντιος Γ΄ λαμβάνει υπό την προστασία του και μαζί με αυτόν και τις κτήσεις του.
Στις αρχές κιόλας Ιανουαρίου του 1209, ο πάπας γράφει ξανά στον επίσκοπο του Εζερού και τον προστάζει να εκβιάσει στα καθήκοντά τους όλους τους κληρικούς (canonicos) της Εκκλησίας του.
Τον Μάιο του 1212 ο Ιννοκέντιος Γ΄ απευθύνεται «clero et populo Nazarocensi» (κλήρο και λαό του Εζερού) και τους παρουσιάζει τις δυσκολίες στις οποίες ευρίσκεται ο επικεφαλής της Εκκλησίας τους.
Εκτός του επικεφαλής της Εκκλησίας του Εζερού, γνωστός είναι ο επίσκοπος του Δομοκού Βαλόν ντε Νταμπιέρ, που μνημονεύεται σε ένα λατινικό αγιολογικό κείμενο των αρχών του 13ου αιώνα. Το ίδιο πρόσωπο αναφέρεται ως επίσκοπος του Δομοκού και σε έναν λειτουργικό κώδικα του 14ου αιώνα.
Νέος επίσκοπος της λατινοκρατούμενης Εκκλησίας του Δομοκού θα τοποθετήθηκε, οπωσδήποτε, στις αρχές του 1210, αφού ο Ιννοκέντιος Γ΄ γράφει στις 5 Ιουλίου στους επισκόπους της Λαμίας,  δηλαδή στον Ζητουνίου (Sidoniensis) και Γαρδικίου και τους καλεί να πείσουν τον επίσκοπο του Δομοκού να επιστρέψει στην επαρχία του, την οποία εγκατέλειψε τρεις μέρες μόλις μετά την χειροτονία του.
Ορθόδοξοι επίσκοποι την ίδια εποχή ήταν στη μεν Λάρισα ο Καλοσπίτης (1212) στις δε Νέες Πάτρες, μετά την απελευθέρωσή της από το Θεόδωρο Α΄ της Ηπείρου, ο Κοστομύρης, στη Δημητριάδα ο Αρσένιος και στο Δομοκό ο Συμεών.
Δημήτρης Β. Καρέλης
Απόσπασμα από το βιβλίο του: «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού»

 *Ο Δημήτρης Β. Καρέλης είναι αριστούχος φοιτητής, στο τμήμα Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών (Σ.Α.Σ.) του ΕΑΠ, (υπότροφος αριστείας 2015-16).
Πηγές:
·        Δημήτρης Β. Καρέλης, «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού», Δομοκός 2013.
·        Κώστας Σπανός, Θεσσαλικό Ημερολόγιο- Περιοδική έκδοση για την ιστορία της Θεσσαλίας, έτος ίδρυσης 1980, Λάρισα 2008.
·        Κωνσταντίνου Αθανασίου Οικονόμου, Η Λάρισα και η θεσσαλική Ιστορία Τόμος Γ΄.

«Φιλοκτήτης, ο βασιλιάς των Θαυμακών», ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Φιλοκτήτης, ο βασιλιάς των Θαυμακών
Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης
Ο Φιλοκτήτης στην ελληνική μυθολογία ήταν γιος του Αργοναύτη Ποίαντα καί της Μεθώνης, κατ’ άλλους της Δημώνασσας και εγγονός του Φυλάκου, Ομηρικός ήρωας και ηγεμόνας της προομηρικής Θαυμακίης (Δομοκού).
Ο Φιλοκτήτης αναφέρεται σε όλες τις πηγές σαν ονομαστός και ακατάβλητος τοξότης, είτε γιατί ο ίδιος ο Ηρακλής του δίδαξε την τέχνη, είτε μόνο γιατί κατείχε το τόξο του ημίθεου.
Ο Φιλοκτήτης με τον Ποίαντα, άναψαν τη φωτιά που λύτρωσε τον Ηρακλή από το μαρτύριο του δηλητηριασμένου χιτώνα και πήραν ως ανταμοιβή το θρυλικό τόξο.
Ο Φιλοκτήτης συμμετείχε στον Τρωικό Πόλεμο και εκστράτευσε μαζί με τους υπόλοιπους Έλληνες εναντίον των Τρώων, επικεφαλής επτά πλοίων με Θεσσαλούς πολεμιστές, κατοίκων της Θαυμακίας, της Μηθώνης, της Μελιβοίας και της Ολιζώνος. Ο στόλος των Ελλήνων έπλεε προς την Τροία και καθώς τα πλοία περνούσαν κοντά στη Λήμνο, αποφασίστηκε ν' αγκυροβολήσουν στο νησί για να επισκεφτούν το ιερό της Αθηνάς. Εκεί ο Φιλοκτήτης, με την προτροπή της Ήρας, που ήθελε να τον εκδικηθεί γιατί είχε βοηθήσει τον Ηρακλή, νόθο γιο του συζύγου της Δία ή πιθανώς λόγω της άρνησης του να δεχθεί τον έρωτα της Νύμφης Χρύσης, πλησίασε πολύ κοντά στον ιερό χώρο με αποτέλεσμα να του επιτεθεί μια ύδρα, φύλακας του ιερού.
Το φοβερό δηλητηριώδες ερπετό, δάγκωσε τον ήρωα στο πόδι. Η βαριά και αθεράπευτη πληγή του ανέδυε δυσωδία κι έφερνε αβάσταχτο πόνο. Οι κραυγές του τάραζαν κι ανησυχούσαν τόσο τους συμπολεμιστές του ειδικά την ώρα της προσευχής στους θεούς, που οι σύντροφοί του δεν δίστασαν, με την προτροπή του Οδυσσέα και των Ατρειδών, να τον εγκαταλείψουν στο νησί και να φύγουν για την Τροία. Δέκα ολόκληρα χρόνια, όσα και τα χρόνια που διαρκούσε ο Τρωικός πόλεμος, ο Φιλοκτήτης υπέμεινε άθλια κι ανυπόφορη ζωή, μόνος κι έρημος, με την πληγή του να τον βασανίζει ασταμάτητα. Όμως κάποια μέρα οι Έλληνες θυμήθηκαν τον παλιό καλό τους σύντροφο Φιλοκτήτη καθώς δόθηκε χρησμός πως η Τροία, δεν θα έπεφτε αν δεν βοηθούσε το ανίκητο τόξο του Ηρακλή, το οποίο ο ημίθεος είχε χαρίσει στον Φιλοκτήτη, το μόνο άνθρωπο που διέθετε τεχνική και δύναμη να το τανύσει.
Έστειλαν λοιπόν οι Έλληνες τον Οδυσσέα και τον Νεοπτόλεμο στη Λήμνο ώστε να πείσουν το Φιλοκτήτη να τους παραδώσει το Ηράκλειο τόξο και τα βέλη του. Εκείνος όμως αρνήθηκε να τα δώσει και δεν θέλησε να δεχθεί, ως φίλους και συμπολεμιστές, τους ανθρώπους που τόσα χρόνια  του έδειξαν σκληρότητα κι αδιαφορία. Όμως με την παρέμβαση του Ηρακλή που ζούσε πια με τους Θεούς του Ολύμπου, πείθεται να τους ακολουθήσει στην Τροία για να τους βοηθήσει στη νικηφόρο εξέλιξη του πολέμου. Εκεί ο Μαχάων, που γνώριζε πώς να θεραπεύει τις πληγές, καθώς ήταν μαθητής του Χείρωνα, καθάρισε τις πληγωμένες σάρκες, έπλυνε την πληγή του Φιλοκτήτη με κρασί και  τοποθέτησε πάνω της τα απαιτούμενα βότανα με αποτέλεσμα την ταχύτατη θεραπεία του ήρωα.
Ο Φιλοκτήτης τότε μπήκε στη μάχη, τραυμάτισε θανάσιμα τον Πάρη, αδερφό του Έκτορα και παιδί του Πριάμου, ώστε να εκπληρωθεί ο χρησμός κι οι Έλληνες να φύγουν νικητές και τροπαιούχοι από τη μακρινή Τροία κι ο ήρωάς μας να γυρίσει στην πατρίδα σώος και αβλαβής. Κατά μεταγενέστερες παραδόσεις ο Φιλοκτήτης δεν επέστρεψε αμέσως μετά τον Τρωικό Πόλεμο στη Θαυμακία αλλά περιπλανήθηκε φτάνοντας ως την Ιταλία όπου έχτισε τις πόλεις Πετηλία και Κρίμισσα αλλά και στη Μακάλλα της Σικελίας όπου οι κάτοικοί της επιδείκνυαν τον τάφο του και ιερό πάνω στο οποίο θυσιάζονταν ταύροι προς τιμήν του. 
Πολλοί αρχαίοι τραγικοί μετέφεραν σε δράματα τις παραδόσεις περί του Φιλοκτήτη, σώθηκε όμως μόνο η Τραγωδία «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλέους αποτελούμενη από 1471 στίχους. Τέλος, πολλά θέματα σε όλες τις καλές τέχνες έχουν πηγή έμπνευσης τον ομηρικό ήρωα Φιλοκτήτη.


Πηγές: 

  • Δημήτρης Β. Καρέλης, «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού», Δομοκός 2013 (απόσπασμα). 
  • Φωτό: Έργο του Γάλλου ζωγράφου Jacques Réattu (1760-1833)- «Ο Φιλοκτήτης απειλεί τον Οδυσσέα με τα όπλα του Ηρακλή». Με πένα και πλύση (τεχνική ακουαρέλας)καφέ μελάνι επαυξημένο με λευκό γκουάς, σε χαρτί.

Ευχαριστήριο για την εμπιστοσύνη των Συναδέλφων μου


Ευχαριστώ ολόψυχα όλες και όλους τους συναδέλφους που με εξέλεξαν για 4η συνεχή φορά ως μέλος του Δ.Σ. του Πανελλαδικού Συλλόγου Καταμετρητών – Εισπρακτόρων ΔΕΗ και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου που μου εμπιστεύθηκαν το αξίωμα του Προέδρου ενός μεγάλου, δυναμικού και ιστορικού σωματείου. 
Θα συνεχίσουμε πορευόμενοι αταλάντευτα, ως Προεδρείο και Δ.Σ., «έργω κ’ ουκέτι μύθω» (Αισχύλος: με έργα και όχι με λόγια), με γνώμονα το κοινό συμφέρον.

 Δημήτρης Β. Καρέλης
Πρόεδρος Δ.Σ. 
Πανελλαδικού Συλλόγου Καταμετρητών – Εισπρακτόρων ΔΕΗ


«Γιώργος Σούλιος: Το Σεργιάνι μου στη ζωή», ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

«Γιώργος Σούλιος: Το Σεργιάνι μου στη ζωή», ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης.

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Ο Γιώργος Σούλιος, γεννήθηκε το 1943, στο Σαρακατσάνικο κονάκι του πατέρα του στην Καρυά Ολύμπου, μεγάλωσε στην Ομβριακή Δομοκού, τελείωσε το Γυμνάσιο Δομοκού και σήμερα είναι Ομότιμος Καθηγητής στο Τμήμα Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Ο Γιώργος Σούλιος όμως «χρείαν ημών ουκ έχει» προς επίρρωσιν της επιστημονικής, επαγγελματικής, πνευματικής και κοινωνικής του θέσης και σπουδαιότητας, καθώς τούτη την κέρδισε με κόπο, μόχθο κι αξία πραγματική.
Αφορμή για τούτες τις αράδες στάθηκε η μέγιστη για μένα τιμή να μου αποστείλει και να μου αφιερώσει το αυτογραφικό του πόνημα με τίτλο «Το Σεργιάνι μου στη ζωή» που συνέγραψε πρόσφατα, το οποίο συνελόντι ειπείν, μελέτησα με τη δέουσα προσοχή και τολμώ να πω ότι ενθουσιάστηκα.
Από τα προλεγόμενά του ακόμη σε προδιαθέτει θετικά και σου κινεί το ενδιαφέρον να το διαβάσεις μονορούφι, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για μια αυτοβιογραφία.
Όμως τούτο εδώ το μικροδιάστατο πόνημα των 123 σελίδων, δεν είναι μια απλή αναφορά στην ζωή ενός άξιου και ικανού ανθρώπου, όπως είναι ο Γιώργος Σούλιος, αλλά μια ηθογραφία, η καταγραφή μιας ζωής που πέρασε δια πυρός και σιδήρου από την απόλυτη σκληρότητα και  τις δυσκολίες μιας αλλοτινής εποχής, στην επαγγελματική επιτυχία και την οικογενειακή ευτυχία.
Ο Γιώργος Σούλιος κατάφερε να περισυλλέξει τα διάσπαρτα μνημονικά του ίχνη και ν’ αποτυπώσει εδώ τη ζωή που ο ίδιος βίωσε, ως αυτόπτης μάρτυρας μιας εποχής που ήταν αγνή, ειδυλλιακή, αλλά προφανώς δύσκολη και εξουθενωτική, καταγράφοντας τη νομαδική ζωή της αρχέγονης ελληνικής φυλής των Σαρακατσαναίων, από την οποία κατάγεται, μέσα από την πορεία του ίδιου και της οικογένειάς του από τον Όλυμπο ως τη Βοιωτία και κατόπιν στη Φθιώτιδα και την Ομβριακή. Γαλουχημένος με το πνεύμα της θετικής επιστήμης ο συγγραφέας χαράσσει τις ακριβείς συντεταγμένες των προσωπικών του ενθυμήσεων, στο χώρο και το χρόνο, χωρίς εννοιολογικούς αιφνιδιασμούς, σ’ ένα ημερολόγιο αναμνήσεων.
Αποτυπώνει τη ζωή του από τα παιδικά και μαθητικά του χρόνια, ως τις σπουδές και την εξέλιξή του στις ανώτερες Καθηγητικές και διοικητικές βαθμίδες, ενώ ολοκληρώνει με την αναφορά του στην αγαπημένη του οικογένεια.
Δημιουργικός άνθρωπος με έντονη προσωπικότητα κλείνει το πόνημα με την φράση: «Εμένα πάντως οι όποιες φτωχές «πλάστρες φλόγες» υπάρχουν στην ψυχή μου θα σβήσουν με τη ζωή μου».
Ως κατακλείδα όμως έχω να καταθέσω πως, μεγαλύτερη εντύπωση μου προξένησε το γεγονός της αναφοράς στη μητέρα του αναγράφοντας τη λέξη μάνα με το «Μ» κεφαλαίο, «Μάνα», πράγμα που φανερώνει έναν άνθρωπο ευαίσθητο, πλήρη θετικών συναισθημάτων.

Δημήτρης Β. Καρέλης
24/1/2016


Contact With Me

Contact Us
DIMITRIS KARELIS
+306947185990
Athens, Greece