-->

i Love to Create!

I AM

image
Hello,

I'm ΔΗΜΗΤΡΗΣ Β. ΚΑΡΕΛΗΣ

Ονομάζομαι Δημήτρης Καρέλης, είμαι πτυχιούχος του Τμήματος Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΕΑΠ και φοιτητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Δημόσια Ιστορία» του ΕΑΠ. Γεννήθηκα στη Λαμία και ζω στη Καλλιθέα Αττικής, είμαι παντρεμένος και έχω ένα γιο. Εργάζομαι ως υπάλληλος στον όμιλο Δ.Ε.Η. Α.Ε. από το 1993 και υπηρετώ στο Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.). Σήμερα είμαι συνδικαλιστής, Εκτελεστικός Σύμβουλος Πολιτιστικών Θεμάτων και Μέλος του Δ.Σ. της ΓΕΝ.Ο.Π-Δ.Ε.Η.-Κ.Η.Ε., ενώ χρημάτισα επί σειρά ετών Πρόεδρος, Γενικός Γραμματέας και Αντιπρόεδρος Δ.Σ. του ιστορικού συνδικάτου «Πανελλαδικός Σύλλογος Καταμετρητών-Εισπρακτόρων Δ.Ε.Η.». Είμαι αυτοδίδακτος ζωγράφος, με συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις. Από την παιδική μου ηλικία, με πυξίδα τις πνευματικές και καλλιτεχνικές μου ανησυχίες, ξεκίνησα ένα μακρύ ταξίδι στο χώρο του πολιτισμού, της ιστορίας, της τέχνης, της παράδοσης, της γραφής, του λόγου και του στοχασμού.


Education
University

Culturologist

Postgraduate

Master of Arts in Public History

School of Amusement

Self-taught painter


Experience
Electricity worker

Public Power Corporation of Greece

Historical

Historical author-researcher

Painter

Art and painting lover


My Skills
Writing
Painting
Disquisition
Design

About Books

«Η βιβλιοθήκη κατοικείται από πνεύματα που βγαίνουν από τις σελίδες τη νύχτα». – Ιζαμπέλ Αλιέντε.

friendship

«Ένα μόνο τριαντάφυλλο μπορεί να είναι ο κήπος μου, αλλά μόνο ένας φίλος, ο κόσμος μου». – Λέο Μπουσκάλια

be yourself

«Να είσαι ο εαυτός σου, αλλά πάντα ο καλύτερος εαυτός σου». – Karl G. Maeser

about love

«Το να αγαπιέσαι βαθιά σου δίνει δύναμη, ενώ το να αγαπάς βαθιά σου δίνει κουράγιο». – Λάο Τσε.

WHAT I DO

Author-writer

«Είτε γράψε κάτι που αξίζει να διαβαστεί, είτε κάνε κάτι που αξίζει να γραφτεί», Βενιαμίν Φραγκλίνος

Culturologist

«Ο πολιτισμός δεν κληρονομείται, κατακτάται», Αντρέ Μαλρώ

Painter

«Η ζωγραφική είναι απλώς ένας άλλος τρόπος να κρατάς ημερολόγιο», Πάμπλο Πικάσο

Some of my work

«Τα χάνια ή καραβάν σεράγια στην περιοχή του Δομοκού», του Δημήτρη Β. Καρέλη

«Τα χάνια ή καραβάν σεράγια στην περιοχή του Δομοκού»

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Από αρχαιοτάτων χρόνων είχαν δημιουργηθεί  υποτυπώδη ή πιο καλοστημένα, κατά περίπτωση, σημεία ανάπαυσης ταξιδιωτών και εμπορευόμενων.
Όμως από τις αρχές του 17ου αιώνα, όταν οι ανάγκες για μεγάλες μετακινήσεις, κυρίως λόγω της μεγάλης ανάπτυξης του εμπορίου, αλλά και τις μετακινήσεις περιηγητών και ταξιδευτών της εποχής εκείνης, δημιουργήθηκαν περισσότερο οργανωμένοι χώροι ανάπαυσης και σίτισης για ανθρώπους και ζώα. Άρχισαν τότε να αναπτύσσονται οι πρώτες παράγκες κατά μήκος των εμπορικών οδών, σε όλο το δίκτυο των εμπορικών δρόμων από Ασία, Βόρεια Αφρική και νοτιοανατολική Ευρώπη, ειδικά κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου μετατράπηκαν σε μόνιμα και οργανωμένα οικήματα τα λεγόμενα καραβάν σεράγια (kervansaray) ή χάνια (από την τουρκική λέξη han=πανδοχείο).
Σ’ αυτά τα καθ’ οδόν πανδοχεία οι ταξιδιώτες μπορούσαν να ξεκουραστούν και να ανακάμψουν από την κούραση ενός πολυήμερου ταξιδιού. Σε μερικές περιπτώσεις οι χώροι γύρω από τα καραβάν σεράγια άρχισαν να προσελκύουν και ντόπιους εμπορευόμενους που συναλλάσσονταν με τους ταξιδιώτες ή τους κυρατζήδες, ενώ αρκετές φορές εξελίχθηκαν σε μικρούς οικισμούς (όπως για παράδειγμα τα Χάνια του Πηλίου, το Χάνι στο Πουρνάρι Δομοκού, σήμερα γνωστό ως «Δρούγος» και το Χάνι Δραχμάν Αγά, σήμερα Αγία Αικατερίνη, στη βόρεια Φθιώτιδα). Στη Θεσσαλία τέτοια χάνια είχαν δημιουργηθεί κατά μήκος των ορεινών διαβάσεων (Πήλιο, Όθρυς, Πίνδος, κ.α.).
Στην περιοχή του Δομοκού, εκτός από τα πανδοχεία της πόλης του Δομοκού (ο Δομοκός κατά το 1881 είχε τρία χάνια) και ενδεχομένως των άλλων μεγάλων οικισμών, υπήρχαν κατά μήκος του κεντρικού οδικού άξονα τα γνωστά χάνια – καραβάν σεράγια, Χάνι Παλαμά, κοντά στον Παλαμά Δομοκού, το Χάνι Δραχμάν Αγά στη σημερινή Αγία Αικατερίνη, τα Χάνια στο Πουρνάρι Δομοκού, όπου υπήρχε παλαιότερα το χάνι του Κωνσταντίνου Κατσιγιαννόπουλου, ο οποίος ήρθε από το Λιανοκλάδι Λαμίας και ίδρυσε το πρώτο χάνι κοντά στο σημερινό βενζινάδικο του Δρούγου. Αργότερα ιδρύθηκαν και άλλα χάνια και από τότε η τοποθεσία αυτή μέχρι σήμερα λέγεται «Χάνια». 
Στο Χάνι αυτό αναφέρεται πιθανότατα ο περιηγητής δόκτωρ Henry Holland, μέλος της αγγλικής βασιλικής ακαδημίας, στο βιβλίο του «Ταξίδι στη Μακεδονία και Θεσσαλία» (1812-1813, μετάφραση Γιώργος Καραβίτης): «Κατεβαίνοντας γρήγορα τη ρεματιά κάτω από τον Δομοκό, φτάσαμε σ' ένα μεγάλο Χάνι, όπου σταματήσαμε για μισή ώρα και γευματίσαμε με ελιές, ψωμί και τυρί από κατσικίσιο γάλα. Εδώ για πρώτη φορά ο Τάταρός μου, ο Σουλεϊμάν, έδειξε οργή. Θέλησε να αγοράσει ή να ιδιοποιηθεί με άλλον τρόπο δύο πουλερικά, που οι ιδιοκτήτες του Χανιού δεν ήθελαν να του δώσουν. Πήγα επιτόπου ακούγοντας κραυγές γυναικών και τον βρήκα να χτυπάει μανιασμένα με το μαστίγιο του τον Έλληνα, που φαινόταν να είναι το αφεντικό. Με πολλή δυσκολία κατάφερα να σταματήσω το έργο του, το οποίο συνόδευε με τα χειρότερα επίθετα και βρισιές. Ικανοποίησα τον άνθρωπο με άμεση πληρωμή και ο Σουλεϊμάν πήρε τα πουλερικά και τα κρέμασε στο άλογο του σουρούτζη, για ν' αποτελέσουν τη βάση του δείπνου. Το Χάνι αυτό, κρίνοντας από την ταχύτητα του ταξιδιού μας, είναι κάπου 24 μίλια (38,6 χλμ.) από το Ζητούνι».
Παρεμφερής και η μνεία του Άγγλου Karl Baedeker, ο οποίος αναφερόμενος στην επίσκεψή του στην πόλη του Δομοκού στα τέλη του 19ου αι., δεν θα παραλείψει να αναφερθεί στην διαμονή του ίδιου στο σπίτι του επισκόπου Θαυμακών και να πει πως οι υπόλοιποι συνοδοιπόροι του «θα πρέπει να συμβιβαστούν με τα θλιβερά καταλύματα στέγασης ενός χανιού και το φτωχικό πιάτο των μαγειριών». Στην περιοχή υπήρχε και το Χάνι Δερβένι στη Ράχη, στον αυχένα της Όθρυος στο σημερνό 16ο χιλ. Λαμίας - Δομοκού, και πιθανότατα ένα ακόμη στο χωριό κάτω Δερβένι ή Παλιοντέρβενο που βρισκόταν κοντά στον οδικό άξονα ή καρόδρομο όπως τον έλεγαν οι ντόπιοι κάτοικοι, Ζητουνίου (Λαμίας) και Δομοκού.
Στο «Δρομοδείκτη» της Ελλάδας του Μιχαήλ Γλυκού από τα Ιωάννινα (έκδ. στη Βενετία το 1829) και στη διαδρομή «από Ιωάννινα εις Ζητούνι» αναφέρεται στην διαδρομή από Θαυμακό (Δομοκό) στο Ζητούνι (Λαμία), το «Χάνι Βιρβαλί», σε πορεία 4½ ωρών μετά την πόλη του Δομοκού προς Λαμία. Ακόμη υπήρχαν γνωστά χάνια στο Νεζερό (Άγιο Στέφανο), όπως αυτό του Γιώργου Κουτσούκου, αλλά και του Γιάννη Τετριμίδα, ο οποίος είχε Χάνι στις Πέντε Βρύσες.
Από τις αρχές του 19ου αιώνα, ο θεσμός αυτός των χανιών ατόνησε λόγω της δημιουργίας πανδοχείων στα αστικά κέντρα. Τα χάνια ήταν συνήθως πολυγωνικά ή τετραγωνικά κτίσματα, που αναπτύσσονταν γύρω από μια κεντρική αυλή, με ένα τετράγωνο ή ορθογώνιο περιφραγμένο εξωτερικό, με μια ενιαία πύλη αρκετά μεγάλη ώστε να επιτρέπει την είσοδο σε μεγάλα ή βαριά φορτωμένα ζώα όπως οι καμήλες.
Η αυλή αυτή περιβαλλόταν από χαγιάτια (στοές) και οδηγούσε στο δρόμο μέσω μιας και μόνο πύλης που ασφαλιζόταν επιμελώς τις νύχτες.
Ο εσωτερικός χώρος ήταν εφοδιασμένος με μια σειρά από πανομοιότυπους πάγκους, όρμους, κόγχες, ή θαλάμους, για να φιλοξενεί τους εμπόρους και τους υπαλλήλους τους, τα ζώα και τα εμπορεύματα. Τα δωμάτια των ταξιδιωτών (οντάδες) βρίσκονταν στο πρώτο όροφο, ενώ στο ισόγειο υπήρχαν και οι βοηθητικοί χώροι, δηλαδή οι αποθήκες, οι στάβλοι, διάφορα εργαστήρια, το μαγειρείο κλπ., ενώ μερικές φορές είχαν περίτεχνα λουτρά. Προμήθευαν επίσης ζωοτροφές για τα ζώα κι οι ταξιδιώτες μπορούσαν να αποκτήσουν νέες προμήθειες.
Επιπλέον, οι κάτοικοι της περιοχής αλλά και τα καταστήματα, αγόραζαν αγαθά από τους ταξιδιώτες εμπόρους.
Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο ο σοβαρότερος λόγος ύπαρξης αυτών των πανδοχείων κατά μήκος των εμπορικών οδών ήταν πως οι οργανωμένοι δρόμοι και οι κατοικημένες περιοχές ήταν συνήθως απαλλαγμένες από κινδύνους. 
Δημήτρης Β. Καρέλης

Πηγές: 
  • Δημήτρης Β. Καρέλης, «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού», Δομοκός 2013. 
  • Karl Baedeker, Greece: Handbook for Travellers, London 1894, Σελ. 230.
  • Henry Holland - Δόκτορ, μέλος της Αγγλικής Βασιλικής Ακαδημίας - «Ταξίδι στη Μακεδονία και Θεσσαλία» (1812-1813), Μετάφραση Γιώργος Καραβίτης, εκδόσεις Αφων Τολίδη, Αθήνα 1989.

«Άγρας νοσταλγία»: Το ταξίδι στην μνήμη, ενός παλιού κυνηγού…

«Άγρας* νοσταλγία»…

Το νοσταλγικό ταξίδι στην μνήμη, ενός παλιού κυνηγού…
Ιχνογραφεί και… ιχνηλατεί, ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Κάποια κρύα και υγρά πρωινά του Νοέμβρη, με πιάνουν κρίσεις νοσταλγίας και τότε οι θύμισες ξυπνούν και με γυρίζουν πολλά φθινόπωρα πίσω.

Αναπολώ, λοιπόν, κάποια αντίστοιχα πρωινά, όταν τον ήδιστο ύπνο της αυγής, διαδέχονταν ύψιστη αδρεναλίνη και η προσμονή για την επικείμενη νέα κυνηγετική εμπειρία. Κείνη την ώρα οι πιστοί μας σύντροφοι «σήκωναν τον τόπο» απ’ τα γαυγίσματά τους, γλυκό κελάηδισμα για μας μέσα στη νύχτα ή του πρωινού το θάμπος.
Ήταν όρθιοι ή απλά έπιναν τις τελευταίες γουλιές απ’ τον καφέ τους, όλοι οι θηρευτές του τόπου, ο μπάρμπα-Μήτσος, ο Γιάννης, ο Αντρέας, ο Μητράκος, ο μπάρμπα-Αριστείδης, ο μπάρμπα-Κώτσος, ο Νικόλας, ο Τέλιας, ο Λευτέρης, αργότερα ο Στέλιος κι εγώ με τον πατέρα μου, υπ’ ατμό κι έτοιμοι προς αναχώρηση για τα λαγοτόπια…
Στο δρόμο του πηγαιμού, σχέδια, υποδείξεις και σχόλια εκατέρωθεν: -Είσαι μικρός, δεν ξέρεις!!! –Μικρός αλλά …θαυματουργός!!!. Κι η αυγή έδινε τη θέση της στο πρωινό της μέρας και τούτη η «τελετουργία» μετουσιωνόταν εις «άργαν θηραμάτων», με τις καλές και τις κακές την ώρες.

Ανεξάρτητα απ’ το αποτέλεσμα και τη «σοδιά» της μέρας, γυρίζαμε κάποια στιγμή αποκαμωμένοι, μ’ ανάμικτα κι ανάλογα συναισθήματα, να χουμε να λέμε για μέρες, ως το επόμενο πρωινό του χινοπώρου ή του χειμώνα.
Πίσω στο σπίτι, μας περίμενε η μάνα κυρα-Νίκα, με τον ξυλόφουρνο να καίει ακόμη, τα ξεστά καρβέλια του ψωμιού να ψιλοαχνίζουν και του τυριού τη σφήνα τη δροσάτη, για να διαβεί το πρωινό, με ζεστασιά και θαλπωρή καλόγνωμης κουβέντας:  Με τα ιταίρια* τ’ ή …δεν πειράζει κι αύριο μέρα…
Και καθώς κλείνω την αναπόλησή μου ετούτη σκέφτομαι απλά: Γλυκείς τούτες οι ενθύμησες…

*Η θήρα, το κυνήγι
*Με τα ταίρια του, την παρέα του θηράματος!

Δημήτρης Β. Καρέλης

«Αντάριασε στο Δομοκό», ένα αυθεντικό δημοτικό τραγούδι με αφορμή τον πόλεμο του ’40!


«Αντάριασε στο Δομοκό», ένα αυθεντικό δημοτικό τραγούδι με αφορμή τον πόλεμο του ’40

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Αντάριασε στο Δομοκό (τσάμικο)

«Αντάριασε στο Δομοκό, πάν' τα παιδιά στον πόλεμο, κι όσες μανούλες έχουν παιδιά, τάζουν κερί στον Αη Λιά, κι ένα παιδί που είν’ ορφανό, παρακαλάει το Θεό, για να το βοηθήσει, στο σπίτι να γυρίσει...». 

 Ένα συγκινητικό τσάμικο, από τα τελευταία αυθεντικά δημοτικά, με αφορμή τον πόλεμο του ’40 στην Αλβανία.

Με το κλαρίνο και τη φωνή του αξέχαστου Σωτήρη Σγούρου, ηχογραφήθηκε στο δίσκο «Κρυφή αγάπη», της Τρικαλινής φωνογραφικής εταιρείας «Ηχογέννηση», του Παναγιώτη Καλαμπάκα.

Στην φωτογραφία μια ηλικιωμένη Ελληνίδα μάνα αποχαιρετά τον γιο της, Έλληνα στρατιώτη που φεύγει για το μέτωπο κατά την έναρξη του Ελληνο-ιταλικού πολέμου τον Οκτώβρη του 1940, δίνοντάς του μια εικόνα για φυλαχτό.
 

 
Πηγές: Καρέλης, Δ. 2013, «Η γη που γέννησε τον Έλληνα – Η ιστορία της βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού». Εκδ. Καρέλης, Δ., Άγιος Γεώργιος- Δομοκός..  
Φωτό: http://bag-of-dirt.tumblr.com/post/85667141265/an-elderly-greek-woman-holds-a-religious-icon-as 

Βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=TTD9naCZLOg

Νικόλαος Πολίτης: Το Γυναικόκαστρο στις Βελεσιώτες Δομοκού


Το Γυναικόκαστρο στις Βελεσιώτες


Νικόλαος Πολίτης, Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του ελληνικού λαού: Παραδόσεις - Μέρος Α΄, Αθήνα 1904, σελ. 76.

Έρευνα: Δημήτρης Β. Καρέλης

Οι πιο παλιές δημοσιευμένες φωτογραφίες του Δομοκού!

Οι πιο παλιές δημοσιευμένες φωτογραφίες του Δομοκού!
Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Ίσως οι πιο παλιές δημοσιευμένες φωτογραφίες του Δομοκού είναι οι φωτογραφίες που παρουσιάζουμε σήμερα. Απεικονίζουν την πόλη του Δομοκού κατά τη διάρκεια του «ατυχούς» πολέμου του 1897 και συγκεκριμένα την 17η Μαΐου του ίδιου έτους.
Οι φωτογραφίες είναι του Γάλλου καλλιτέχνη Λουί Ρεμί Σαμπατιέρ (Louis Rémy Sabattier, 1863-1935), γνωστός για τη δουλειά του για το περιοδικό «L 'Illustration» για μια περίοδο σαράντα χρόνων και για τις απεικονίσεις των πρώτων ημερών της αυτοκίνησης. 

Οι φωτογραφίες δημοσιεύθηκαν στο εξώφυλλο και στη σελίδα 420 του Σαββατιάτικου φύλλου της 29ης Μαΐου 1897 του γαλλικού περιοδικού «L'Illustration».
Το περιοδικό «L'Illustration» («Η εικονογράφηση») ήταν εβδομαδιαίο εικονογραφημένο περιοδικό, στη γαλλική γλώσσα, που εκδιδόταν στο Παρίσι από το 1843 μέχρι το 1944.
Το συγκεκριμένο φύλλο της εφημερίδας έχει παραχωρηθεί στο Δήμο Δομοκού από εξαίρετο επιστήμονα συντοπίτη μας, με την ελπίδα να προστατευθεί και να αξιοποιηθεί περαιτέρω. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Δομοκού οφείλουν να ανταποκριθούν και να αποδώσουν τα δέοντα.

Φωτό 1: Γενική άποψη του Δομοκού κατά την έναρξη της μάχης της 17ης Μαΐου. - Φωτ. Σαμπατιέρ (πρωτότυπος τίτλος: Vue générale de Domokho au commencement de la bataille du 17 mai. - Phot. Sabattier). 

Φωτό 2: Τα ασθενοφόρα στο Δομοκό: Οι εφεδρείες του ελληνικού στρατού στον αριστερό λοφίσκο. - Φωτ. Σαμπατιέρ (πρωτότυπος τίτλος: Les ambulances a Domokho: les réserves de Parmée grecque sur le mamelon à gauche. - Phot. Sabattier).



Φωτό 3: Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟ-ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ. - Μάχη του Δομοκού.
Ο διάδοχος, πρίγκιπας Νικόλαος παρακολουθεί τη μάχη από το μπαλκόνι ενός σπιτιού στο χωριό. - Φωτογραφία Sabattier - Βλέπε άρθρο σελίδα 419. (πρωτότυπος τίτλος: LA GUERRE TURCO – GRECQUE . – Bataille de Domokho. La diadoque et la prince Nikolas, assistant à la bataille du balcon d’ un maison du village. – Photographie Sabattier – Voir Particle, page 419.).

Για την Τρίτη εικόνα είναι πιθανό να πρόκειται για σκίτσο του Λουί Σαμπατιέρ κι όχι για φωτογραφία όπως αναφέρεται, ίσως πάλι να μιλάμε για «ρετουσαρισμένη» φωτογραφία, επεξεργασμένη με τα πενιχρά μέσα της εποχής.

Υ.Γ. 1: Οι τυχόν διαφορές στις ημερομηνίες του πολέμου οφείλονται στη διαφορά μεταξύ  παλαιού «Ιουλιανού» και νέου «Γρηγοριανού» ημερολογίου).

Υ.Γ. 2: Οι φωτογραφίες «αλιεύθηκαν» από τα αρχεία του περιοδικού κι όχι από το Δήμο Δομοκού.

Δημήτρης Β. Καρέλης
23/10/2015


Αναζητώντας την ιστορία της αρχαίας Ακρόπολης του Ερινεού, στο Πετρωτό Δομοκού

Αναζητώντας την ιστορία της αρχαίας Ακρόπολης του Ερινεού, στο Πετρωτό Δομοκού   

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης*
Ανατολικά του Δομοκού και νότια των Φαρσάλων, σ’ ένα σημείο όπου συμπλέκονται  οι ανατολικές πλαγιές του Ναρθάκιου όρους με τις νοτιοδυτικές παραφυάδες της Όθρυος, βρίσκονται τα ερείπια μια αρχαίας πόλεως, πολύ σημαντικής όπως μαρτυρούν τούτα τ’ απομεινάρια. Τα ερείπιά της αρχαιότατης πόλεως της Φθιώτιδας εντοπίζονται νοτιοανατολικά του Πετρωτού και βόρεια της Αχλαδιάς Δομοκού, μεταξύ της αρχαίας Κορώνειας και του Ναρθακίου και πάνω σε μικρό λοφίσκο, σε εξαιρετικά επιβλητική θέση. Από κει αγναντεύει κανείς την πεδιάδα της Μελιταίας και τις ψηλές κορφές της Όθρης, τόπος οχυρός και φυσικά ενισχυμένος, πράγμα απαραίτητο για την ασφάλεια των κατοίκων της.
Τούτη η «καστροπολιτεία», ο αρχαίος Ερινεός, από την πρώτη κιόλας επίσκεψή μου στο χώρο, μου θύμισε έντονα και χωρίς υπερβολή, την αρχαία ακρόπολη των Μυκηνών, εξαιρουμένης της Πύλης των Λεόντων… Ποιος γνωρίζει όμως τι κρύβει στα σπλάχνα του τούτος ο λόφος με το αρχαίο κάστρο;
 Κατά τον Γεωργιάδη βρίσκονται εκεί σπουδαία Ελληνικά ερείπια των τειχών της πόλης και προς το ψηλότερο μέρος του λόφου, της ακροπόλεως. Ο Στέφανος Βυζάντιος αναφέρει τρεις πόλεις με το ίδιο όνομα: «'Ερινεός, πόλις Δωριέων υπό τον Παρνασόν• λέγεται και Ερίνειος• έτι και Ιταλίας άλλη και Αχαΐας• Ο πολίτης Έρινεάτης και Έρινεύς». Ο Ερινεός απαριθμείται από το Στράβωνα ως «πόλις Φθιώτις, μεταξύ Ναρθακίου και Κορωνείας» (Γεωγρ. Θ.C 434), μία απ΄ τις σημαντικότερες πόλεις της Φθιώτιδας ή του μέρους εκείνου της Θεσσαλίας όπου ασκούσε εξουσία του ο Αχιλλέας. 
Ο Γεώργιος Δημητρούλας στα «Θεσσαλικά Χρονικά» του 1935, κάνει μια σημαντικότατη αναφορά στην Ακρόπολη του Ερινεού: «Έναντι της πόλεως του Δομοκού και επί κατάντικρυ της Μελιταίας πλευράς του Ναθρακίου όρους υψούνται επιβλητικά τα ερείπια ετέρας αρχαιοτάτης πόλεως. Εις την θέσιν ταύτης τινές τοποθετούν την αρχαίαν πόλιν Ναρθάκιον. Άλλοι την του Ερινεού (Πετρωτόν). Η λαϊκή παράδοσις πιστεύει ότι ενυπάρχει εντός αυτής κεχωσμένον το χρυσούν άρμα του Αχχιλέως, όπερ οι συμπολεμισταί αυτού μετέφερον μετά την άλωσιν της Τροίας και το αφιέρωσαν εις την Ακρόπολιν τοιαύτης. Τα επιβλητικά αυτής τείχη κρυπτόμενα υπό πανυψήλων πρίνων έχουσι ύψος πέντε μέτρων, πλάτος υπέρ τα τέσσερα μέτρα, η δε περίμετρος της όλης Ακροπόλεως είναι υπέρ τα πέντε χιλιόμετρα. Οι λίθοι εξ ων εκτίσθη η Ακρόπολις αύτη, ανήκουσι εις κροκαλοπαγή στρώματα προσομοιάζοντα προς το σημερινό γκρος - μπετόν αρμέ, ομοίας φύσεως με τους βράχους των Μετεώρων, και είναι αδύνατον να ανακαλυφθεί πόθεν ανωρύχθησαν και μεταφέρθησαν εκεί, διότι ουδαμού της επαρχίας Δομοκού και Φαρσάλων απαντάται τοιούτον κροκαλοπαγές στρώμα. Κατά τους ειδότας είναι ο αρχαιότερος συσταθείς εν Θεσσαλία συνοικισμός της αυτής περιόδου με τον Μαρμαρίανης – Αγυιάς. Η πόλις φαίνεται πως έφτασε εις μεγάλην ακμήν κατά τους πανάρχαιους χρόνους, λόγω των μεταλλείων χαλκού, τα οποία παρ’ αυτή υπάρχουσι και φαίνεται ότι έχουσι εντατικότατα παρά των αρχαίων εκμεταλλευθεί. Εν τη Αρχαία Ακροπόλει του Ναρθακίου όρους υπάρχει σήμερον ακόμη πληθύς αγγείων τεθραυσμένων και δύναται ο επισκέπτης ακόμη να συλλέξη τοιαύτα. Οι δε τα πέριξ κτήματα καλλιεργούντες χωρικοί πολλάκις δια των αρότρων τους φέρουσι εις επιφάνειαν υπερμεγέθεις λίθους ή μαρμάρινας πλάκας», (Θεσ. Χρον. Σελ. 404, Γ. Δημητρούλας, 1937). «Πόλη πλησίον του χωριού Τσιατμά, κοντά στο χωριό Καρατζάλι (Αχλαδιά), μνημονεύεται από τον Πτολεμαίο και τον Στράβωνα.», αναφέρει ο Θεόδωρος Καρατζάς (1962). 
Η λέξη «ερινεός»  αποδίδει  τον νεαρό βλαστό της αγριοσυκιάς, του «Ιερού Δένδρου» (σήμερα ορνιός, ορνός, αρνός ή ρηνιός, εκ του ερίζω, ερινός και ερινεός, «εριστικόν γαρ εστί το δένδρον, ανέρχεται γαρ και εις τοίχους και εις έκαστον τόπον», Ετυμ. το Μέγα). Το Ιερό του Διόνυσου στα Ύρια της Νάξου είναι κυκλωμένο και από ελιές και από «ερινεούς» (αγριοσυκιές). Μάλιστα, αυτή η αρχαία λέξη στις Κυκλάδες και στην Κρήτη διατηρεί τον αρχαίο ήχο της με μια ανεπαίσθητη παραλλαγή. Ακόμη Ερινεός ονομαζόταν ο τόπος απ' όπου ο Πλούτων κατέβηκε στον Κάτω Κόσμο, αφού άρπαξε την Περσεφόνη, (Παυσανίας 1.37,2 και 1.38,5).
 Σήμερα σώζεται μεγάλο μέρος των τειχών της πόλεως, χώρος που χωρίς αμφιβολία, χρήζει σοβαρής αρχαιολογικής έρευνας, όπως εύκολα διαπιστώνει και ο σημερινός επισκέπτης και πράγματι όπως ανέφερε και ο Γ. Δημητρούλας το 1937, προκαλεί μεγάλη εντύπωση το πετρώδες υλικό των τειχών. 
Μια σοβαρή προσέγγιση από τις τοπικές αρχές θα ενέτασσε και τούτη τη σημαντική αρχαία ακρόπολη του τόπου μας σε ένα πρόγραμμα ανάδειξης των εννέα συνολικά όμοιας αξίας αρχαιολογικών χώρων, κάτι που ως τα τώρα συνέβη μόνο για την αρχαία ακρόπολη της Πρόερνας στο Νέο Μοναστήρι Δομοκού.
Οψόμεθα…
Δημήτρης Β. Καρέλης
*Φοιτητής, υπότροφος αριστείας 2015-16, στο τμήμα Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών (Σ.Α.Σ.) του ΕΑΠ. 

Πηγή: Δημήτρης Β. Καρέλης «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού», 2013. 


«Είχαμε ποτέ βαριά βιομηχανία στην Ελλάδα;»

«Είχαμε ποτέ βαριά βιομηχανία στην Ελλάδα;»

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης


Θυμώνω πάντα όταν ακούω την μόνιμη επωδό των συζητήσεων στα τελευταία χρόνια της κρίσης και της παρακμής: «Πώς να μην φτάσουμε εδώ αφού σαν χώρα δεν παράγουμε τίποτα;». Θυμώνω γιατί διερωτώμαι, ρητορικά: Ήταν πάντοτε έτσι η, πάλαι ποτέ (;), περήφανη τούτη χώρα; Για πολλούς η απάντηση είναι αυτόματη και αυτονόητη: ΟΧΙ δεν ήμασταν πάντα έτσι, αντιπαραγωγικοί και μοιρολάτρες.
Από τις πρώτες ακόμη δεκαετίες της βιομηχανικής επανάστασης, κατά τα τέλη του 19ου αι. στην Ευρώπη και την Αμερική, σχεδόν ταυτόχρονα ξεκινούν και στην Ελλάδα, παρά τις διοικητικές και πολιτικές αγκυλώσεις της εποχής, να δημιουργούνται και εν τέλει να μεγαλουργούν βιομηχανίες που παρήγαγαν από οικιακές συσκευές μέχρι πετρελαιοκινητήρες, αυτοκίνητα, τρακτέρ, αμαξώματα μεγάλων οχημάτων και μύρια όσα ακόμη βιομηχανικά προϊόντα. 
Δεν είναι στόχος μου να κάμω εδώ μια πλήρη ιστορική αναδρομή σε τούτο το μεγάλο ζήτημα, τ’ αναφέρω όμως για να κεντρίσω το ενδιαφέρον για μια απλή, διαδικτυακή έστω, έρευνα.
Το 1865 ιδρύεται η εταιρεία ΠΙΤΣΟΣ Α.Ε. από την ομώνυμη οικογένεια για την παραγωγή μικρών οικιακών συσκευών και συσκευών πετρελαίου. Το 1959 κατασκευάζει θερμάστρες πετρελαίου και από το 1968 ασπρόμαυρες τηλεοράσεις. Το 1977 η ΠΙΣΤΟΣ εξαγοράζεται από την Bosch-Siemens Hausgeräte GmbH.
Η ελληνική εταιρία κατασκευής οικιακών συσκευών ΙΖΟΛΑ, του Θηβαίου επιχειρηματία Παναγιώτη Δράκου που ιδρύθηκε το 1930 από Μικρασιάτες πρόσφυγες, παρουσίασε το 1951 την πρώτη κουζίνα Ελληνικής κατασκευής και ένα χρόνο μετά το πρώτο ψυγείο Ελληνικής κατασκευής. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 η ΙΖΟΛΑ κατέλαβε την πρώτη θέση στις πωλήσεις ηλεκτρικών συσκευών. Τα προβλήματα ξεκινούν το 1977 και η ένταξή της το 1986 στον ΟΑΕ την κατατάσσει επισήμως στις προβληματικές επιχειρήσεις.
Η εταιρία ΠΥΡΚΑΛ, αρχικά «Ελληνικόν Πυριτιδοποιείον Α.Ε.», ιδρύθηκε στα 1874 και έκτοτε αποτέλεσε διαρκώς τον κύριο προμηθευτή πυρομαχικών των Ελληνικών Eνόπλων Δυνάμεων, ενώ σημαντικότατες ήταν ανέκαθεν και οι εξαγωγές των προϊόντων της σε όλο τον κόσμο, ακόμη και στην εμπόλεμη Ισπανία κατά τον εμφύλιο πόλεμο του 1936-1939.
Η οικογένεια Φωστηρόπουλου ίδρυσε το 1958 την μεγάλη βιομηχανία αμαξωμάτων οχημάτων και ολοκληρωμένων οχημάτων (λεωφορείων), τη βασίλισσα ελληνικής αμαξοποιΐας ΒΙΑΜΑΧ, εταιρία που παρήγαγε συνολικά χιλιάδες οχήματα με σημαντικές εξαγωγές. Η ΒΙΑΜΑΞ διέκοψε κάθε παραγωγική δραστηριότητα το 1984 αφού είχαν αρχίσει να τη διαλύουν από το 1976 τα σωματεία και η κυβέρνηση, με τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό της να μεταναστεύει στην Τουρκία...
Ο όμιλος επιχειρήσεων των αδελφών Σαρακάκη ήταν ένας από τους δύο μεγάλους κατασκευαστές λεωφορείων, φορτηγών κ.λπ. οχημάτων. Η εταιρεία ξεκίνησε από την Θεσσαλονίκη το 1923 ως εισαγωγέας οχημάτων και ανταλλακτικών και το 1974 κατασκευάζει το πρώτο χωρίς σασί λεοφωρείο το SBAV φτάνοντας μετά από συνεχείς αναβαθμίσεις στο SBAV 90 το 1990.
Η εταιρία ΜΕΒΕΑ ιδρύθηκε το 1960 ως διάδοχο σχήμα εταιριών των Τσιμωνίδη-Βιττώρια, οι οποίες παρήγαγαν μοτοποδήλατα από τα τέλη της δεκαετίας του 1950. Η εταιρία έγινε γνωστή για μια σειρά ελαφρών οχημάτων που παρήγαγε για δύο δεκαετίες, όπως μοτοποδήλατα, τρίκυκλα φορτηγά, επιβατικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, αγροτικά μηχανήματα και κινητήρες μοτοποδηλάτων, με πιο σημαντικό ίσως προϊόν της το τζιπάκι Fox του 1979.
«Θρυλικά» είναι πλέον για την ελληνική ύπαιθρο τα αντλητικά συγκροτήματα βασισμένα στους εξαιρετικούς ντιζελοκινητήρες «Μαλκότση». Ο Μικρασιάτης  μηχανολόγος μηχανικός Σωκράτης Μαλκότσης ξεκίνησε το 1951 την παραγωγή του γνωστού στους παλαιότερους αγρότες μονοκύλινδρου, κατακόρυφου, υδρόψυκτου πετρελαιοκινητήρα, ισχύος 10-12 ίππων, ο οποίος σε πολλές περιοχές τις χώρας μας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά, ως σήμερα. Ως το 1961 ο Μαλκότσης είχε τελειοποιήσει επίσης το πραγματικά ανταγωνιστικό ομώνυμο τρακτέρ του, το οποίο όμως δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής, χάρη -μαντέψτε- στις κρατικές και πολιτικές αγκυλώσεις…
Μια ακόμη ιστορία με το ίδιο τραγικό αποτέλεσμα για τους επιχειρηματίες, αλλά κυρίως για τη χώρα μας, είναι εκείνη των αδελφών Κοντογούρη. Έχοντας τεχνογνωσία από την Γερμανία ιδρύουν το 1961 στη Θεσσαλονίκη την εταιρεία FARCO και ξεκινούν την παραγωγή του FARMOBIL, ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων με κινητήρα BMW 700 cc, με το εγχείρημα να οδηγείτε σε ναυάγιο εξαιτίας της έλλειψης υποστήριξης από το ελληνικό κράτος. Η πώληση της πατέντας στην Chrysler δεν παίρνει «έγκριση τύπου» για το συγκεκριμένο μοντέλο, γεγονός που ανάγκασε την Chrysler να εγκαταλείψει την χώρα μας… Το 1972 ο κ. Κοντογούρης ιδρύει την εταιρεία NAMCO (National Motor Company of Greece) και λίγο αργότερα παρουσιάζει το Pony στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τη Citroën. Το θρυλικό NAMCO Pony-Citroën (1972-1983) παρήχθη σε 18.000 αυτοκίνητα με ποσοστό εγχώριας κατασκευής 67% στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, με εξαγωγές σε 14 χώρες! Μαντέψτε όμως και πάλι: Η τεράστια επένδυση με προοπτική παραγωγής και εξαγωγής 20.000 αυτοκινήτων Pony ετησίως για τα επόμενα 10 χρόνια, με σκοπό την εξαγωγή στις Η.Π.Α. δε προχώρησε χάρη στις εσωτερικές έριδες και μεγαλο-μικροσυμφέροντα. Ελάχιστα αυτοκίνητα παρήχθησαν ως το 1992…
Το 1976 η οικογένεια Θεοχαράκη ίδρυσε την ΤΕΟΚΑΡ Ε.Π.Ε και επεξέτεινε τις δραστηριότητές της στην παραγωγή οχημάτων. Αρχικά κατασκεύαζαν σε μονάδα στο Αιγάλεω, τις κιβωτάμαξες των ελαφρών φορτηγών Datsun Pick-Up. Το 1978 ξεκίνησαν τα σχέδια για την ανέγερση μεγάλης μονάδας συναρμολόγησης στον Βόλο και η ΤΕΟΚΑΡ Ε.Π.Ε. μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία. Η συναρμολόγηση των αυτοκινήτων ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1980 με το ελαφρύ φορτηγό Datsun Pick Up 1600, χωρητικότητας ενός τόνου, ενώ σύντομα ακολούθησε το επιβατηγό Datsun Cherry σε δύο εκδοχές: η μία με μηχανή 1.000 κ.εκ. και η άλλη με μηχανή 1.200 κ.εκ. H ΤΕΟΚΑΡ, κατά τις εκτιμήσεις της Nissan Ιαπωνίας, βρισκόταν στην πρώτη θέση μεταξύ όλων των μονάδων συναρμολόγησης που λειτουργούσαν παγκοσμίως με το όνομα της Nissan και αποτελούσε το πρότυπο. Επανειλημμένα η Nissan έστειλε σε αυτήν τεχνικούς άλλων χωρών για εκπαίδευση. Η παρεμβατική πολιτική που ακολουθήθηκε στον τομέα της βιομηχανίας τη δεκαετία του ’80, σε συνδυασμό με το ασύμφορο φορολογικό καθεστώς και παράλογες απαιτήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης αποτέλεσε την ουσιαστική ταφόπλακα του εγχειρήματος.
Το FIAT Amico 127 ήταν προϊόν του Ιταλικού εργοστασίου Fissore και η κατασκευή του στην Ελλάδα ξεκίνησε με συναρμολόγηση και σταδιακή αύξηση της προστιθέμενης αξίας που έφτασε το 50% και σύντομα κατέκτησε σημαντικό μερίδιο της Ελληνικής αγοράς, ενώ στο εργοστάσιο της Θήβας το 1978 εργαζόταν 120 άτομα.
Το Daihatsu Zebra προϊόν της εταιρίας AUTOMECCANICA Α.Ε. κατασκευαζόταν πλήρως στην Ελλάδα από το 1981 έως το 1985 με σχέδια του Ιταλού σχεδιαστή Fissore.
Η εταιρεία MAVA Α.Ε. εισαγωγέας των αυτοκινήτων Renault, απεφάσισε το 1979 να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο πολλαπλής χρήσης σε σχέδια  του Γιώργου Μιχαήλ, με την ονομασία Renault Farma, το οποίο αν και υπήρξε εμπορικά επιτυχημένο στην ελληνική αγορά, έπεσε και αυτό θύμα της φορολογικής μεταρρύθμισης του 1985, που εξίσωνε ουσιαστικά τη φορολογία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με αυτή των υπολοίπων επιβατικών.
Δεκάδες είναι ακόμη τα παραδείγματα εταιριών και ανθρώπων που προσπάθησαν να εισχωρήσουν στο χώρο της βαριάς βιομηχανίας, έβρισκαν όμως συνήθως την πόρτα του κράτους και των πολιτικών κλειστή.
Σήμερα εισάγουμε ακόμη και… οδοντογλυφίδες, λες και δεν ήταν ικανοί να καλύψουν τη ζήτηση οι κατασκευαστές των οδοντογλυφίδων «Τίγρις», «Ελέφας», «Ρήγας» και πολλών άλλων κατά τη δεκαετία του 1970.
Τα παραπάνω λίγα αλλά απτά παραδείγματα αποδεικνύουν πως δεν είναι αβάσιμος ο θυμός μου για δήθεν ανύπαρκτη παραγωγικότητα στην Ελλάδα του παρελθόντος, δυστυχώς όμως αυτό δεν ισχύει για τούτη του παρόντος, πολύ πιθανόν και του μέλλοντος.
Η Ελλάδα και η πολιτικοί των τελευταίων σαράντα χρόνων έβαλαν η ίδιοι ταφόπλακα στην ανάπτυξή της, στηρίζοντας από μικρά συντεχνιακά ή τοπικιστικά, ως μεγάλα ντόπια και ξένα οικονομικά συμφέροντα.
Η αφύπνιση όμως όλων μας πιθανότατα άργησε πάρα πολύ. Το στελεχιακό δυναμικό και τα νέα εργατικά χέρια εγκαταλείπουν τη χώρα στα οικονομικά και κοινωνικά της ερείπια, αναζητώντας νέους «παραδείσους», ως νεόκοποι «γκασταρμπάιτερ», «φιλοξενούμενοι εργάτες» των …«φιλεύσπλαχνων» και «πονόψυχων» ευρωπαίων «εταίρων» μας.
Οψόμεθα λοιπόν, περισσότερο λυπημένοι, παρά πια θυμωμένοι.

Δημήτρης Β. Καρέλης


Γέρας και ουδέποτε γήρας!!!

Γέρας και ουδέποτε γήρας!!!

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Επιθυμώ σήμερα να μοιραστώ με τους ανθρώπους που μ’ αγαπούν, την χαρά της επίτευξης ενός προσωπικού, πνευματικού και ηθικού στόχου, με πολύ κόπο και αρκετές θυσίες είναι αλήθεια, την επιτυχή περαίωση του 1ου έτους των σπουδών μου και μάλιστα με την επίτευξη αριστείας και στις τρεις Θεματικές Ενότητες που παρακολούθησα, στις Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ε.Α.Π.

Το «γέρας»* τούτο αφιερώνω στην Κατερίνα μου και το μικρό μας γιό Φώτη – Βασίλη, μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου!

Όπως έλεγε ο Κομφούκιος «η επιθυμία της νίκης, η επιθυμία της επιτυχίας και η αποφασιστικότητα να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητές μας, είναι τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν την πόρτα για προσωπική αριστεία», για να συμπληρώσει ο Γκάιτε: «Μπορείς, θέλησε μόνο».

Γέρας λοιπόν και ουδέποτε γήρας!!!

(*Γέρας: βραβείο, τιμητική διάκριση.)

Δημήτρης Β. Καρέλης
Αθήνα 29/7/2015

Οι λιλιπούτειοι …καουμπόηδες!

Οι λιλιπούτειοι …καουμπόηδες!

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης


Όταν κάποιες φορές με πιάνουν οι… νοσταλγίες μου, σαν και τούτο εδώ το γλυκό και ζεστό κυριακάτικο πρωινό, σκαλίζω τη μνήμη μου κι ανασύρω απ’ το παλιό, μεγάλο ξύλινο σεντούκι της μύρια γεγονότα και θύμισες. Κείνες τις ώρες ξεχνώ τα δυσάρεστα του παρόντος και κρατώ μόνο τις ευχάριστες και χαρούμενες στιγμές, γιατί τούτες εδώ θέλω να θυμάμαι, πρώτα ο θεός, πολλά χρόνια μετά.
Σε μια γωνιά λοιπόν του σεντουκιού της μνήμης, βρήκα τη μικρή και σύντομη περιπέτεια τριών λιλιπούτειων, επίδοξων …καουμπόηδων!
Είμαστε λοιπόν στον Αη-Γιώργη του Δομοκού, αρκετά φεγγάρια πίσω, εγώ, ο Χρήστος ο επιλεγόμενος «καουμπόης» κι ο Σταύρος ο «αθηναίος», τρία από τα μέλη της παρέας μας, καθώς για κάποιο λόγο οι υπόλοιποι δεν έχουν εμφανιστεί και προσπαθούμε να οργανώσουμε το επόμενο …ανδραγάθημά μας.
Όπως ήταν φυσικό δεν αργήσαμε διόλου να εντοπίσουμε τον επόμενο στόχο και βαλθήκαμε να καταστρώσουμε ένα ακόμη μεγαλεπήβολο σχέδιο!
Τούτη εδώ τη φορά όμως τα πράγματα ήταν λίγο πιο δύσκολα απ’ ότι τα φανταζόμασταν και τα υπολογίζαμε. Ο «στόχος» δεν ήταν άλλος από ένα πανέμορφο σιδηρόψαρο* άτι που ήταν δεμένο τις τελευταίες μέρες πάνω σ’ ένα τηλεγραφόξυλο στ’ αλώνια του χωριού, κάτω από το σπίτι μου.
Το υπέροχο άλογο, που στα μάτια μας φάνταζε κάτι ανάμεσα στον Βουκεφάλα του Μεγαλέξανδρου και τον Πήγασο του Βελλερεφόντη, το φτερωτό άλογο της ελληνικής μυθολογίας, βρισκόταν εκεί δεμένο για μέρες, ξεχασμένο θαρρείς γι άγνωστο λόγο, παρατημένο από τον κύρη του.
Αγαπούσα πολύ ετούτα τα υπέροχα ζώα και για μέρες το επισκεπτόμουν, το τάιζα τακτικά τριφύλλι και το πότιζα νερό με τον μεγάλο ανοξείδωτο κουβά που υπήρχε στο σπίτι επί τούτω.
Είχε έρθει η ώρα λοιπόν να το πάρουμε και να το καβαλήσουμε, καθώς είχαμε πεισθεί πως τ’ αφεντικό του δεν το χρειαζόταν πια. Χαράξαμε την διαδρομή που θ’ ακολουθούσαμε ως το τελικό προορισμό, τον λόφο του Προφήτη Ηλία και το συμπεθερικό, περνώντας πρώτα από το Τριανταφυλλόρεμα, το ποταμάκι με τις χιλιάδες αγριοτριανταφυλλιές.
Εκμεταλλευόμενοι την μεσημεριανή «σιέστα» υλοποιούμε αστραπιαία το σχέδιό μας και λύνουμε από το στύλο το άλογο, το οποίο μας ακολουθεί σαν τους αναπάντεχους ελευθερωτές του. Είμαστε δεν είμαστε τότε δώδεκα χρονών, συνομήλικοι κι όσες προσπάθειες κι αν κάναμε ν’ ανέβουμε στη ράχη του …Βουκεφάλα, στάθηκε αδύνατο. Τα κατάφερα ο ίδιος, με κόπο ειν’ αλήθεια, φτάνοντας στο ρέμα και πηδώντας στη ράχη του αλόγου από τις όχθες, παριστάνοντας τον …Ρίνγκο, αγνοώντας στον κίνδυνο μιας επώδυνης πτώσης…
Για μας η περιπέτεια ήταν τότε πάνω απ’ όλα κι αυτό δεν άλλαξε τα σχέδιά μας ούτε η επίθεση από τα σκυλιά του τσέλιγκα Κουκούλη, ούτε η πορεία προς το άγνωστο, μέσα από ρέματα και καλαμποκιές. Όταν φτάσαμε επιτέλους, δια πυρός και σιδήρου, στο «Συμπεθερικό» αποφασίσαμε να αρχίσουμε την ιππασία ανεβαίνοντας πάνω σ’ ένα μεγάλο βράχο ώστε να καβαλικεύουμε άνετα το ψηλόσωμο άτι. Ένας - ένας λοιπόν κάναμε εναλλάξ  τη διαδρομή από το βράχο του «Συμπεθερικού» στην κορφή του Αη-Λιά πάνω στη ράχη του αλόγου, χωρίς φυσικά σέλα ή σαμάρι, για πολλές ώρες μέχρι που το λιόγερμα πίσω απ’ τους λόφους της Ξυνιάδας χτύπησε το καμπανάκι της επιστροφής.
 Όμως η περιπέτεια είχε ένα απρόσμενο τέλος μετά από μια ευτυχισμένη και χαρούμενη μέρα.
Φτάνοντας στο χωριό διαπιστώνουμε πως μας ψάχνουν οι δικοί μας αλλά και ο μπάρμπα-Μήτσος ο αγροφύλακας! Αφού φάγαμε το κράξιμο της ζωής μας απ’ όλους μαθαίνουμε πως ο ιδιοκτήτης του ζώου είχε έρθει από την Ξυνιάδα για να το παραλάβει και πως τούτο το γλυκύτατο για μας ζωντανό ήταν ένα άγριο άλογο που δεν δεχόταν κανένα στη ράχη του!
Μυστηριωδώς το άλογο και πιθανώς θέλοντας να μας ανταμείψει για την προσωρινή έστω ελευθερία του ή γιατί είχε να κάνει με παιδιά, μας δέχτηκε στη ράχη του κάτι που σπάνια έκανε ακόμη και για το αφεντικό του!
Πήραμε λοιπόν το μάθημά μας κι έτσι έληξε απότομα και άδοξα η εφήμερη περιπέτεια των λιλιπούτειων καουμπόηδων!!!

*Σιδηρόψαρο, λένε το άσπρο άλογο, που μαυρίζει ελαφρά το χρώμα του.

Δημήτρης Β. Καρέλης
Κυριακή 21/6/2015

«Του Δομοκού το Κάστρο», ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

«Του Δομοκού το Κάστρο»

Ιχνογραφεί ο Δημήτρης Β. Καρέλης

Τούτο το κάστρο, η αρχαία ακρόπολη του Δομοκού, που τα χνάρια της χάνονται στην αχλύ του μύθου και της ιστορίας, κουβαλά μακραίωνη και βαριά κληρονομιά. Την ίδρυσε ο Θαύμακος την προομηρική εποχήκι από τότε δεσπόζει αγέρωχη εκεί ψηλά στο θεόρατο βράχο απ’ όπου, αψηφώντας τον χρόνο και τον καιρό, αγναντεύει το κάμπο της Θεσσαλίας, που κείνους τους χρόνους λέγεται πως ήταν μια μεγάλη γαλήνια θάλασσα. Φύσει οχυρότατη η θέση  αυτή της Ακρόπολης των Θαυμακών, σε υψόμετρο 616 μ., είχε καταστεί απρόσβλητη ώστε να δεσπόζει των περίφημων στενών «Κοίλων» στην Όθρη. Πολλοί λένε πως η πόλη και το κάστρο της πήρε από τούτη τη θαυμαστή θέα τ’ όνομά της, «Θαυμακία, Θαυμακοί ή Θαυμακός», κι όχι απ’ το γέρο βασιλιά της.

Εδώ βασίλεψαν μυθικοί ήρωες όπως ο γιος του Θαύμακου και αργοναύτης Ποίαντας, αλλά κι ο γιος του δεύτερου Φιλοκτήτης, ήρωας και πορθητής της Τροίας με τα φαρμακερά βέλη που του χάρισε ο ημίθεος Ηρακλής. Η Ομηρική Θαυμακίαεκτεινόταν μέχρι τα παράλια του Αλμυρού και μαζί με την Μεθώνη, Μελίβοια και Ολιζώνα αποτελούν την τετράδα των πόλεων του Φιλοκτήτη, ο οποίος έλαβε μέρος με επτά πλοία στην πολιορκία της Τροίας. Η ακρόπολη μετά τον Τρωικό πόλεμο ακολούθησε την τύχη των άλλων πόλεων της Αχαΐας Φθιώτιδος και το 338 π.Χ. υποτάχθηκε στους Μακεδόνες, τον Φίλιππο και τον Μέγα Αλέξανδρο, ως την υποταγή της στους Ρωμαίους το 146 π.Χ. Κατά τον Αντιοχικό πόλεμο (192-188 π.Χ.) κυριεύθηκε από το Βασιλιά της Συρίας Αντίοχο Γ΄ το Μέγα, αλλά αναγκάστηκε να παραδοθεί τελικά στον Ρωμαίο Ύπατο Ακίλιο Γλαβρίωνα.

Η ακμή της πόλης πρέπει να διακόπηκε κατά την περίοδο της Ρωμαϊκής κυριαρχίας, αν και κατοικείται συνεχώς, αλλά κατά τους Βυζαντινούς χρόνους ανακτά την αίγλη της και καθίσταται σημαντικό εμπορικό και αμυντικό κέντρο της Ελλάδας, εξακολουθώντας να ακμάζει και στη Φραγκοκρατία, ως την υποταγή του στους Οθωμανούς του Βογιαζήτ Α΄ το 1393. Η ακρόπολη του Δομοκού και μικρή έκταση γύρω από αυτή κατοικούνταν κατά την Τουρκοκρατία από διακόσιες περίπου οικογένειες Ελλήνων και εκατό Τούρκων.

Σε μικρή απόσταση από τον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου και προς τη νότια πλευρά της ακροπόλεως σωζόταν μέχρι το1900 κάτω από τον απόκρημνο βράχο ύψους 50 περίπου μέτρων, αρχαίος βωμός αφιερωμένος στο θεό του κάτω κόσμου, τον Πλούτωνα. Ο βωμός πιθανότατα καταπλακώθηκε κατά το γκρέμισμα της ενετικής οχύρωσης του φρουρίου, το οποίο επιχειρήθηκε να συντηρηθεί πρόχειρα και χωρίς μελέτη, με αποτέλεσμα να χαθούν σημαντικά στοιχεία, αλλά και η μεγαλοπρέπειά του.

Το φρούριο αυτό, του Δομοκού το Κάστρο, με το μεγάλο Πελασγικό τείχος, φέρει ίχνη της Ελληνιστικής περιόδου, αλλά και προσθήκες των Ενετών και των Φράγκων, με τους Τούρκους να χτίζουν εκεί στρατώνες για την άμυνα της πόλης κατά την οθωμανική κυριαρχία.  Η έκταση του αρχαίου φρουρίου στην κορυφή του βράχου είναι 3585,65 τ.μ..

Με το από 25/26 Φεβρουαρίου 1922 Βασιλικό Διάταγμα, το Φρούριο του Δομοκού κηρύχθηκε «προέχον Βυζαντινό Μνημείο» και υπήχθη στις διατάξεις του Ν. 2447, ως Μεσαιωνικό Κάστρο. Το 1958 αγοράστηκε από το Δήμο Δομοκού με το υπ. αριθ. 42017/27-6-1958 πωλητήριο του Υπουργείου Οικονομικών και μεταγράφηκε στα βιβλία Μεταγραφών του Δήμου Θαυμακώνστον τόμο 43 και  αυξ. αριθ. 318.
Το περίλαμπρο και σπουδαίο αυτό δείγμα πολιτιστικής κληρονομιάς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί τουριστικά διαδραματίζοντας σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη του τόπου, με την ανέγερση μνημείου στο ίδιο σημείο, το οποίο θα υπενθυμίζει τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην περιοχή από την εποχή της κτίσεώς του έως και τον Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897.

Δημήτρης Β. Καρέλης 
Περισσότερα στο βιβλίο του Δημήτρη β. Καρέλη, «Η γη που γεννήθηκε ο Έλληνας: Η ιστορία της Βόρειας Φθιώτιδας και του Δομοκού»

Εικόνες από το φωτογραφικό αρχείο Δημήτρη Β. Καρέλη.
Το κείμενο και οι φωτογραφίες αναδημοσιεύονται αυστηρά και μόνο με άδεια του κατόχου και δημιουργού.
1897

1920


1920

1935








  

Contact With Me

Contact Us
DIMITRIS KARELIS
+306947185990
Athens, Greece